Dette handlet nordmenn mest av på nett under koronaåret 2020

Takeaway, el-artikler og friluftsutstyr har vært blant gjengangerne etter at pandemien snudde shoppinghverdagen vår på hodet i fjor. Aldri før har vi nordmenn handlet flere varer på nett, og trolig har mange fått seg nye favoritter blant nettbutikkene. Men hva handlet vi egentlig mest av i 2020?

Hvilke varer vi la i den digitale handlekurven, forteller mye om hvordan hverdagen så ut under pandemien i 2020. For da vi ikke kunne reise, dra på kino eller være like mye sammen med venner og familie som før, måtte vi bruke tiden vår på andre ting. Noen fikk nye hobbyer, mens andre gjenskapte spa- og restaurantkvelder hjemme – og det vi trengte av varer, måtte vi kjøpe på nett. 

Jeg vil ha hele rapporten - kostnadsfritt

I tillegg til at den gir et spennende innblikk i nordmenns hverdag, er listen over de mest populære varene i 2020 også en viktig oversikt over nye trender og en bekreftelse på at netthandel er i ferd med å bli normen i stadig flere varegrupper. Men til tross for flere interessante nykommere, er førsteplassen neppe noen overraskelse.

NO_Graphs3

Klesbutikker på nett solgte som aldri før i 2020

Nok en gang var klær den store vinneren blant norske forbrukere på nett. Overraskelsen er snarere hvor mye klær vi faktisk shoppet hjemmefra! For ifølge Nets’ e-handelsrapport oppgir hele én av tre av oss at vi kjøpte minst ett plagg på nett i løpet av fjoråret. Til sammen gikk det med hele 14,5 milliarder til nye klær (sko og tilbehør ikke inkludert) – noe som er en påfallende stor økning fra året før. 

Mye skyldes at de fysiske butikkene hadde begrenset kapasitet, men trolig har også økt salg av tur- og treningstøy bidratt noe til den store økningen. Det er i hvert fall liten tvil om at klesbutikkene har tjent gode penger på å ha effektive nettbutikkløsninger under pandemien, og mange forbrukere har nok også fått seg nye favorittbutikker på nett det siste året.

Mer tid til velvære og skjønnhet

Lange perioder med lockdown og nasjonal dugnad gjorde at flere tilbrakte mye tid hjemme. Og med mer tid hjemme har flere også satt av mer kvalitetstid til seg selv. Det er i hvert fall en nærliggende konklusjon når vi ser den sterke veksten innenfor velvære- og skjønnhetsprodukter. 

Én av fem av oss handlet skjønnhetsprodukter på nett i 2020, og til sammen brukte vi 4,1 milliarder på produkter som fikk oss til å stråle litt ekstra. Her var det de mellom 18–29 år som ledet an, hvor 28 prosent oppgir å ha kjøpt skjønnhetsprodukter på nett i fjor. Alt i alt utgjør denne kategorien 29 prosent av norske kvinner og 10 prosent av norske menn.

Les mer om hvordan varehandelen endret seg i 2020

Restaurantopplevelse levert på døra

Siden det ikke alltid var like enkelt å dra ut og spise i fjor, valgte mange i stedet å få rettene sendt hjem. Rundt én av syv nordmenn bestilte takeaway og mat-kits på nett i 2020, og trolig har pizzabud og Foodora-syklister måttet jobbe hardere enn noensinne. 

Til sammen brukte vi 3,2 milliarder på å få favorittmaten levert på døra. Den største appetitten hadde de under 50 år – mens rundt fire prosent i aldersgruppen 65–79 år oppgir å ha bestilt takeaway på nett.

 

Nye varekategorier på sterk fremmarsj

Videre på listen er det verdt å merke seg at blant annet interiørartikler, bygg- og hageprodukter og alkohol utgjør betydelige andeler av det totale forbruket vårt på nett. Dette tyder på at flere forhandlere innenfor varekategorier som tradisjonelt har belaget seg på mer fysisk handel, nå for alvor har fått fart på nettbutikkene sine. 

Det store spørsmålet er selvfølgelig om forbrukerne vil ta med seg de nye handlevanene i tiden etter pandemien. Vi tror i alle fall at 2020 har vist flere hvor tidsbesparende og praktisk det er å handle og betale på nett, og at forhandlere gjør lurt i å forberede seg på at den nye shoppinghverdagen har kommet for å bli.   

Vil du se den fullstendige listen og finne ut mer om de viktigste trendene innen norsk e-handel?

Nets Norsk e-handelsrapport 2020

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.