Derfor er færre tastetrykk nøkkelen til flere salg i nettbutikken

Rundt 25 prosent sier de ville handlet mer på nett hvis de slapp å taste inn kortopplysningene sine. I fjor svarte kun 16 prosent det samme. Det vitner om at stadig flere nordmenn forventer at ting skal gå raskt for seg når de handler på nett.

Ifølge Nets’ e-handelsrapport for 2020 svarer hver fjerde nordmann at de ville ha lagt igjen mer penger hos nettbutikkene dersom de ikke trengte å fylle ut tungvinte skjemaer og taste inn kortinformasjon. Dette er et tydelig signal om at vi nordmenn stoler mer på betalingsløsningene nå enn tidligere – og at vi bryr oss mer om effektivitet i kjøpsreisen. 

 

Halvparten av befolkningen lagrer kortopplysninger på nett

Det å tilby kunder å lagre kortopplysningene i betalingsløsningen, slik at de unngår å taste inn den samme informasjonen flere ganger, blir viktigere og viktigere i netthandelen. Nesten annenhver nordmann har i dag lagret kortopplysningene minst én gang i en nettbutikk, og ifølge årets e-handelsrapport begynner selv eldre forbrukere å bli komfortable med å trykke på «lagre opplysninger». 

Andel som har lagret kortopplysninger i minst én nettbutikk:

NO_Graphs28

Økt tillit til betalingsløsningene

Nordmenn har tidligere vært relativt konservative når det gjelder betalingsmetoder. Til tross for at det har eksistert alternativer, har mange likevel kviet seg for å bruke betalingsapper og lagre kortopplysninger på nett. 

Tallene fra årets e-handelsrapport viser derimot at dette er i ferd med å snu. Flere er komfortable med å lagre kortinformasjon på nett, og Vipps skyter fart som favoritt for mange – særlig blant de unge forbrukerne. 

Jeg vil ha hele rapporten - kostnadsfritt

 

Rask og enkel betaling er mer avgjørende nå enn tidligere

Siden vi stoler mer på betalingsløsningene i dag, kan nettbutikkene dermed konsentrere seg mer om andre ting enn tillit når de skal legge til rette for en sømløs handleopplevelse.

Det å tilrettelegge for en effektiv og god kjøpsreise spiller en viktig rolle i kampen om kundene, og denne tendensen vil trolig forsterkes i årene fremover. Sømløse kjøpstransaksjoner for tilbakevendende kunder og få tastetrykk for nyankomne blir trolig nødvendig for å holde seg konkurransedyktig i et netthandelsmarked som har gjennomgått store endringer i 2020. Stadig flere forbrukere foretrekker å betale med mobilen, og betalingsapper har fått et helt nytt publikum under pandemien

 

Smartere betalingsmetoder i fremtiden

Det å imøtekomme forbrukernes behov når det gjelder betalinger, er grunnleggende for å hevde seg i dagens marked. Det blir derfor spennende å følge med på utviklingen fremover, og se hva fremtiden har å by på. 

Vi vil ikke bli overrasket om vi innen kort tid vil se betalingsmetoder som «kjenner» kunden og kan anbefale kjøp ut fra for eksempel historikk, behov og interesser. Én ting er sikkert, og det er at netthandel aldri vil bli det samme igjen etter 2020. 

Vil du lese flere spennende nøkkeltall for norsk e-handel og finne ut mer om de viktigste trendene? Last ned Nets’ e-handelsrapport – helt gratis!

Ønsker du en smart checkout i din nettbutikk kan du kontakte oss.

New Call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.