Mobilshopping blir stadig mer populært, og salg av varer og tjenester via apper er i dag big business. Men hva skal egentlig til for å lykkes? Hvordan øker du konverteringsraten? Svaret finner du ofte i kassen.
Dersom du driver en mobil-app, har du nok opplevd følgende scenario (litt for) mange ganger: Kunden fyller opp handlevognen sin, klikker seg glad og fornøyd videre til kassen – og hopper så av og blir borte. Hva gikk galt? Hvor ble kunden av? Selv om opplevelsen kan være forvirrende, er forklaringen som regel enkel: Mest sannsynlig er ikke betalingsløsningen din sømløs nok, og da blir kundene utålmodige. Så hva kan du gjøre med det? Her er våre beste tips.
For å få opp konverteringsraten i din app, må du først og fremst bli bedre kjent med kundene dine. Finn ut hvordan de foretrekker å betale, og hvilke metoder de føler seg trygge på – og design betalingsprosessen deretter. Bare her i Norden er det store ulikheter når det kommer til betalingspreferanser: Mens nordmenn, svensker og dansker foretrekker å betale med kort, vil finnene helst betale via nettbank. Samtidig ser vi tydelig at de mobile betalingsløsningene – som Vipps, Swish og MobilePay – stadig blir mer populære i alle de nordiske landene, både på desktop og i apper.
Vil du selge mer, bør du altså begynne med å kartlegge kundenes preferanser og vaner og sørge for at betalingsprosessen møter forventningene deres.
Rask og enkel registrering av kortdetaljer viser seg å være avgjørende for om en kunde gjennomfører handelen eller ikke. En av hovedgrunnene til at en kunde avbryter et kjøp, er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv eller lettvint nok. Ved hjelp av for eksempel en kortskanner slipper kundene dine å taste inn kortinformasjonen selv og sparer mye tid.
Men vær også oppmerksom på følgende fallgruve: Dersom kundens betalingskort har en spesiell utforming (for eksempel at kortnummeret er delt opp), vil ikke skanneren kunne lese det. Det er derfor viktig at du tilbyr manuell registrering i tillegg.
En ting kunder liker enda bedre enn rask registrering, er ingen registrering i det hele tatt. Løsninger som husker bruker- og betalingsinformasjonen fra gang til gang, som for eksempel Apple Pay, og Easy er superpopulære.
Slike løsninger, hvor kundene ofte kan betale med et enkelt tastetrykk, er kanskje de aller raskeste formene for betaling, uten at det går ut over kundenes sikkerhet. Selv om vi vet at mange fortsatt ikke har vendt seg til disse betalingsmetodene, ser vi helt klart at populariteten har økt – og at den bare fortsetter å øke.
En sømløs betalingsprosess handler om flere ting – blant annet automatisk navigering mellom ulike applikasjoner, eller såkalt automated app switching. Dersom kundene din må bestille i en app, betale i en annen og bekrefte i en tredje, øker sjansen for at de kommer til å stikke av.
Design er også viktig for å gi kundene følelsen av en sømløs kjøpsopplevelse. Sørg for å beholde bedriftens visuelle profil gjennom hele prosessen, slik at kundene hele tiden kjenner seg igjen og dermed føler seg trygge på hvem de handler hos.
For at en betalingsprosess skal oppleves som sømløs, må den også være enkel. Når du vet at kundene dine handler på mobilen og derfor bare har én ledig hånd, bør du også tilby betalingsmetoder som kan gjennomføres med, ja, én hånd – som for eksempel Vipps, Swish eller MobilePay.
Det høres kanskje selvfølgelig ut, men likevel er det overraskende mange som ender opp med å miste kunder, rett og slett på grunn av forvirring i kassen. Et typisk eksempel på det er å tilby feil tastatur: Skal du som kunde taste inn kortnummeret ditt, men får opp et tastatur med kun bokstaver, er det er ikke rart om du takker for deg og går videre til en annen nettbutikk.
Pass også på at du ikke forvirrer kundene ved å tilby for mange betalingsalternativer – glem kvantitet, og fokuser heller på kvalitet. Sørg med andre ord for at du vet hvilke betalingsmetoder de som handler hos deg, foretrekker (som igjen tar oss tilbake til det første punktet om å kjenne kundene sine).
Trenger du hjelp med å skreddersy betalingsvinduet i nettbutikken din? Les mer om vår enkle og fleksible betalingsløsning EASY her. Er det noe mer du lurer på, er det selvfølgelig bare å ta kontakt!
Timotée Badin jobber som produktsjef for mobil- og netthandel i Nets. Tim er en skikkelig nerd på mobilbetaling, med over åtte års erfaring fra feltet i Norden og resten av Europa. Han jobber til daglig med å hjelpe forhandlere til å selge mer via mobil.
Disse innleggene handler om netthandel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.