De sosiale medienes fremmarsj åpner stadig flere muligheter innen digital markedsføring, og de er hele tiden under utvikling. Influencer marketing er én av de nye markedsføringsformene som har dukket opp, og som spesielt omfavnes innenfor e-handel – men hva er egentlig fordelene, og hva bør nettbutikker se opp for?
Profiler i sosiale medier med mange følgere og høy påvirkningskraft, eller «influencere» som de ofte kalles, er i dag et vanlig innslag i markedsføringstrategien til en rekke nettbutikker. Et varemerke kan samarbeide med influencere på flere ulike måter – alt avhenger av hvem influenceren er, hva slags målgruppe virksomheten forsøker å nå og hva man ønsker å oppnå med samarbeidet. En av de vanligste metodene er å la influenceren anbefale et produkt eller en tjeneste i sine egne kanaler, og samtidig presentere et tilbud til følgerne.
Hvilke fordeler kan du oppnå ved å bruke influencere?
Før du benytter influencere for å markedsføre nettbutikken din, er det flere ting du bør tenke nøye igjennom. For noen år siden var influencere en billig markedsføringskanal der betalingen som oftest bestod av produkter. I dag kan de største profilene derimot tjene millioner.
Dette gjelder riktignok ikke majoriteten, og det kan fremdeles være lønnsomt å annonsere via en influencer i stedet for gjennom tradisjonelle mediekanaler som aviser eller TV, som fremdeles er betydelig dyrere (enn så lenge). Du behøver heller ikke å bruke de største profilene – det finnes et hav av mindre profiler som tar mindre betalt, men likevel kan være relevante for din målgruppe.
Tilpass etter bransje og målgruppe
Når du jobber med influencer marketing, er tilpasning til målgruppen avgjørende, og det er viktig at du velger influencere som har det samme publikummet som nettbutikken din. Fordelen med å bruke influencere er at forbrukere lettere følger anbefalinger fra personer de liker, og at reklamen oppleves mer «ekte» enn for eksempel en selgende avisannonse. Forutsetningen for dette er at du samarbeider med en influencer som passer produktet ditt (og omvendt), slik at det virker troverdig – og følgerne i det hele tatt blir interessert. Relevans er nøkkelordet i disse sammenhengene. Å benytte seg av en influencer som ikke passer produktet eller varemerket, kan nemlig gi motsatt effekt og få følgerne til å bli irriterte og begynne å boikotte én av (eller begge) partene.
Ting du bør tenke på før du samarbeider med en influencer
Vil du skaffe deg bedre oversikt over forbrukeratferd og trender på nettet før du begynner å jobbe med influencere? Last ned vår rapport om Norsk e-handel for 2017 – det er helt kostnadsfritt og du får den rett i innboksen din.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om online markedsføring
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.