Gode tips til hvordan du bør bruke annonsekronene dine på nett

Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal delegere de dyrebare annonsekronene, særlig dersom du driver en nyoppstartet bedrift med begrensede ressurser. 
 
Er du en etablert tungvekter i bransjen har du naturlig nok mer å rutte med – men uansett hvor stort ditt fotavtrykk i bransjen er, så er det en god idé å tenke nøye gjennom over hva annonsekronene går til.
 
 

Annonsering: mer enn bare verktøyene

Det finnes utallige verktøy som hjelper deg å annonsere på nett. Men selv om disse verktøyene er gode hjelpemidler bør du være obs på at ikke for mye av annonsebudsjettet forsvinner i automatiske løsninger med høye lovnader. 
Selv om det er enkelt, er det ikke sikkert det er effektivt.
 
Vi skal derfor i denne artikkelen ta for oss noen gode råd for deg som vil styre annonsebudsjettet mot et mer effektivt og innbringende resultat. 
 
Hvordan? La oss starte med det grunnleggende: 
 
 

Kjenn kanalene

Retter din virksomhet seg mot forbruker- eller bedriftsmarkedet? Dette kan avgjøre hvem kanal du velger å annonsere gjennom. Uansett er det greit å vite litt om de vanligste markedskanalene. Her er en kort liste over noen av de største aktørene:
 
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Google Ads
  • Bing
Husk: Annonsering på sosiale medier er enkelt – men også avhengig av god kjennskap til din relevante kundegruppe. 
 
For å sette det på spissen: Hvis du selger komfortable klær rettet mot eldre pensjonister er det ikke sikkert Snapchat er den beste plattformen for din annonsering.
 
Hvis Facebook er en interessant kanal å bruke for å annonsere gjennom kan du lese artikkelen Når annonser koster mer enn du tjener på salget eller se dette webinaret om samme tema.
 
 

Finn ut hvem du skal annonsere deg mot

Hvilken kanal du velger for annonsering dikteres av hvem målgruppen din er og hvor den befinner seg. Derfor er det greit å gjøre litt målrettet research for å finne ut så mye som mulig om din potensielle kundebase – og hvor annonseringen treffer mest effektivt. Dette reduserer også kostnadene ved at du slipper å annonsere for bredt. 
 
Ved å kjenne målgruppen kan du altså:
 
  • Finne plattformen med høyest potensiale for klikk.
  • Lettere velge et godt verktøy for annonsering.
  • Lettere skreddersy annonsekampanjen for full effekt.
 

Skalert annonsering

Før du går i gang med annonseringen kan det også lønne seg å knuse noen tall. Ved å finne ut hva en ny kunde koster i kroner og øre for hver av plattformene du vil annonsere på kan du effektivt skalere opp der du får mest ut av annonsekronene. 
 
Samtidig er det viktig å ikke legge alle eggene i én kurv. Bruk informasjonen fra markedsanalysen til å finne ut hvordan din målgruppe er distribuert i de ulike plattformene, og hvor du vil treffe best med en annonsekampanje. 
 
 

Slik synliggjør du bedriften

Alt dette koker i bunn og grunn ned til spørsmålet: «Hvor vil du være synlig?». Når du finner ut av dette kan du begynne å synliggjøre bedriften i de rette kanalene. 
 
De fleste plattformene vi nevnte tidligere har etablerte systemer for annonsering, og hjelper deg med å isolere målgruppen og annonsere i riktig retning. Men samtidig finnes det også andre måter å synliggjøre ditt brand på.
 
 

Digital markedsføring: Mer enn bare reklame

Igjen, la oss se på et spisset og nokså retorisk eksempel: 
Hva tror du er mest effektivt – en reklameplakat på t-banen, eller en bekjent som prater varmt om produktet med en hjertefølt anbefaling?
 
Svaret bør være åpenlyst. Men hvordan overfører man denne mentaliteten til digital markedsføring?
 
 

Her er noen gode måter å øke bedriftens synliggjøring og organiske vekst:

  • Skriv gjesteinnlegg hos relevante bransjeblogger. Her får du sjansen til å nå ut til et publikum som mest sannsynlig har interesse for ditt produkt.

  • Har du reklamert på sosiale medier? Flott. Nå er det på tide å være til stede, slik at de som klikker seg inn ikke møter en statisk profil med flere måneder gamle innlegg. Vær aktiv, møt publikum.

  • Søkemotoroptimaliser innholdet ditt. God SEO er viktig for organisk ikke-betalt vekst, og hjelper deg med å effektivt nå ut til din kundebase. 
  • Usikker på hva SEO er? Temaet er litt for stort for denne artikkelen, men du kan lese mer om dette i vår dedikerte artikkel - 5 gode tips til bedre SEO-tekster i 2021

  • Produser verdifullt innhold for din kundegruppe gjennom en firmablogg. Et godt eksempel på en nettside som gjør dette effektivt er Eiendomsmeglerfordeg.no. Dette gir ikke bare verdi i form av nye klikk, men også at man bygger oppunder bedriftens kredibilitet og faglige tyngde.
 

Bruk noen annonsekroner

Vi skal ikke påta oss rollen som finansiell rådgiver, men de fleste bedrifter som ønsker å nå ut til sin kundegruppe må regne med å la noen annonsekroner rulle. 
 
Spørsmålet er heller hvordan du bruker disse pengene. Vi håper artikkelen har tydeliggjort prosessen litt, og at du har et bedre bilde av hvor du skal rette annonseringen for din bedrift.
 
 
Vi i Nets er eksperter på betalingsløsninger og betjener både store og små selskaper spredt rundt i Europa. Vil du  øke din konvertering og gjøre det tryggere, enklere og raskere for dine kunder å handle i din nettbutikk? Opprett en gratis testkonto i dag og gå live når du er klar, eller ta kontakt for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg.
 
New Call-to-action
 
André Mikalsen

André Mikalsen

André Mikalsen er daglig leder og eier av Mikalsen Utvikling. Han har sterk lidenskap for å skape resultater for andre, og leverer sterke resultater for sine kunder.

Følg André Mikalsen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.