2020 ble året der vi virkelig fikk oppleve hvor viktig enkel og effektiv netthandel er. Ifølge Nets’ e-handelsrapport handlet vi nordmenn for 156 milliarder kroner på nettet i fjor – men har annerledesåret endret måten vi foretrekker å betale på?

Selv om mange nettbutikker i dag tilbyr kundene sine en rekke betalingsmetoder, er kortbetaling fremdeles den store vinneren. I Nets’ brukerundersøkelse fortalte hele 85 prosent av respondentene at de hadde brukt kort til å betale for varer i løpet av den siste måneden.

NO_Graphs23

En av grunnene til at kortbetaling er så populært, kan være at nordmenn generelt mener det er enklere og tryggere å dra kortet sammenlignet med andre betalingsmetoder. Samtidig er vi vanedyr og har en tendens til å velge det samme gamle som vi alltid har brukt. Bakfra kommer det imidlertid en digital utfordrer som gjerne vil ha et ord med i laget.

 

Vipps i rask vekst

Netthandel fra mobil og nettbrett har virkelig skutt fart den siste tiden, og det er det gode grunner til. Fra mobilen har vi tilgang til hele verdens tilbud i lomma til enhver tid, samtidig som det ofte er mobilen vi bruker når vi surfer etter tips, inspirasjon og anbefalinger.

I Nets’ undersøkelse kommer det frem at over seks av ti (62 prosent) norske forbrukere har tatt i bruk mobilen eller nettbrettet for å kjøpe en vare på nett. Og med stadig smartere og forbedrede betalingsløsninger som gjør veien kortere fra kjøp til betaling, er det rimelig å anta at dette tallet bare vil vokse i tiden fremover.

NO_Graphs20

Den fremste av disse smarte betalingsløsningene er Vipps, som nå for første gang har passert faktura og PayPal som betalingsmetoden nordmenn foretrekker når de handler på nett. Vipps-brukere setter først og fremst pris på at det er raskt og enkelt, og appen er spesielt populær blant yngre som liker å handle på farten.

NO_Graphs24

Nettbutikker med en yngre målgruppe, kan derfor ha mye å tjene på å tilby Vipps som betalingsmetode – selv om kortbetaling nok kommer til å trone øverst i enda noen år til.

 

Hva så med nabolandene våre?

Ser vi utenfor Norges grenser, er kortbetaling fremdeles den mest foretrukne betalingsmetoden på nett også blant andre europeere. Likevel ser vi at mange land har sine egne favoritter, og at lokale betalingsløsninger er på fremmarsj flere steder.

I likhet med oss foretrekker våre danske venner i sør kortbetaling, mens MobilePay og PayPal ligger på henholdsvis andre og tredje plass. Hos söta bror i øst ser ting imidlertid annerledes ut. Svenskene har faktura som sin foretrukne betalingsmetode, med kortbetaling og den svenske versjonen av Vipps – Swish – på de neste plassene. I Tyskland foretrekker flesteparten å bruke en digital lommebok (E-Wallet), etterfulgt av faktura og kredittkort.

Denne informasjonen kan være lur å ha i bakhodet hvis du driver en nettbutikk som selger varer til disse landene, for å kunne møte forbrukernes forventninger til en friksjonsfri og sømløs betalingsprosess.

NO_Graphs30

 

Gjør det enkelt å betale med autofylte felt i kassen

Det må være enkelt å handle på nett. Derfor er det mange forbrukere som lagrer betalings- og adresseinformasjon i nettbutikker, slik at de ikke trenger å fylle ut informasjonen neste gang de skal handle. Yngre forbrukere lagrer oftere kortinformasjonen sin i en nettbutikk sammenlignet med de eldre. Hver annen nordmann mellom 18 og 49 år har lagret betalingsinformasjonen sin i en nettbutikk. På den måten kan de betale med et enkelt klikk.

Andel forbrukere som har lagret betalingsinformasjonen i en nettbutikk:

NO_Graphs28

Er du på utkikk etter en betalingsløsning som husker dine kunder kan du bruke Nets Easy checkout. Nets Easy husker dine kunders adresser og betalingsopplysninger og muliggjør ett klikk betaling. Du kan raskt komme i gang ved å opprette en gratis testkonto.  

Nets’ e-handelsrapport for 2020 inneholder nøkkeltall og masse annen nyttig informasjon som kommer godt med for alle som vil holde seg oppdatert på siste nytt innen netthandel. Last ned e-handelsrapporten gratis her!

Se webinaret hvor vi sammenfatter Norsk netthanel 2020:

 

New call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)