5 gode tips til bedre SEO-tekster i 2021

Søkemotoroptimalisering (SEO) har de siste årene vært et viktig verktøy for alle bedrifter som ønsker å oppnå økt synlighet i søkemotorene. 
 
Søkemotorer som Google har algoritmer som bestemmer hvilke nettsteder som skal havne øverst i deres SERP (Search Engine Results Pages). 
Jo mer SEO-vennlig nettstedet ditt er, jo høyere opp i resultatlistene havner siden. Og da kan potensielle kunder lettere finne produktene og tjenestene du selger.
 
Algoritmene til Google og andre søkemotorer endrer seg imidlertid stadig vekk. Det dukker opp nye SEO-trender hvert år. Disse trendene er smarte å rette seg etter om du ønsker at nettsiden skal være mest mulig synlig. Hvilke SEO-tips gjelder i 2021? Det skal vi nå se nærmere på!
 
 
 

1. SEO med lesbarhet og korte setninger

Et av de viktigste SEO-tipsene i 2021 er å vektlegge lesbart og brukervennlig innhold på nettstedet ditt. Setningene dine bør ideelt sett ikke bestå av mer enn 20 ord for eksempel. 
 
Dette er imidlertid kun veiledende. Dersom alle setningene er under 20 ord lange, kan teksten fort få dårlig flyt. Det er likevel greit å unngå mange lange setninger, slik at teksten ikke blir tung å lese.
 
Googles SEO-algoritmer fungerer slik at nettsideinnhold som er lett å forstå prioriteres. En nettside med mange tunge og lange setninger vil derfor ofte nedprioriteres i Googles SERP. 
 
Det er også lurt å tenke på nettsidens struktur. Klar struktur med korte avsnitt og overskrifter anses som SEO-vennlig. Inkluder gjerne søkeord i H2- og H3-overskrifter over avsnittene. Optimalt sett bør ikke avsnittene dine overstige 2–3 linjer.
 
  • Unngå mange setninger som overskrider 20 ord
  • Korte avsnitt
 

2. Mobilvennlige nettsider 

Google har i mange år prioritert mobilvennlige nettsider, og dette er ikke noe annerledes i 2021. Det samme gjelder for øvrig i andre søkemotorer, som Bing. Målet er å gi potensielle kunder en god brukeropplevelse (UX).
 
Mange av dagens brukere benytter mobiltelefon når de søker i søkemotorene. Derfor vil mobilvennlige nettsider prioriteres i SERP dersom man bruker mobile enheter, da dette gir bedre lesbarhet. Til og med på desktop vil mobilvennlige sider ranke høyere.
 
En mobilvennlig side er gjerne basert på HTML5 eller lignende, og tilpasses skjermen automatisk. Nettsider som ikke er mobilvennlige er vanskelige å navigere seg gjennom fra mobiltelefon.
 
Har du for eksempel en nettbutikk, er det avgjørende at nettstedet er tilpasset mobil. Er ikke siden mobilvennlig, vil du kanskje miste mange potensielle kunder.
 
 
 

Tekster optimalisert for mobil

At en nettside skal være mobilvennlig handler om mer enn bare tilpasning etter skjermstørrelse. Siden størrelsen på en mobilskjerm stort sett er langt mindre enn på desktop eller laptop, kan det være utfordrende å lese lange tekster.
 
Har kan vi igjen trekke frem bruk av korte avsnitt. I tillegg bør du benytte punktlister, korte underoverskrifter og passende font. 
 
Dersom du skal poste mange lange tekster på en side, kan det også være lurt å kun vise sammendrag av tekstene. Da kan brukeren lettere få oversikt over tekstene via en liten mobilskjerm. Han eller hun kan så klikke seg inn på teksten om han/hun vil lese mer.
 
  • Korte avsnitt
  • Punktlister
  • Passende fonter (benytt gjerne bold eller italic)
  • Korte H2 og H3
  • Sammendrag
 
 

3. SEO med stemmesøk

Søkemotorer som Google vektlegger også muligheten for at brukere skal kunne utføre raske og enkle søk. Ifølge undersøkelser antas det at hele 55 % av forbrukere fra tid til annen benyttes stemmesøk.
 
For at nettstedet ditt skal dukke opp når brukere anvender stemmesøk, bør du blant annet implementere spesifikke søkeord. Husk at «muntlige» søkeord ofte skiller seg fra skriftlige. Det er blant annet lurt å benytte long-tail keywords.
 
Når noen søker i Google skriftlig, benytter de gjerne short-tail keywords. Ved stemmesøk benyttes gjerne lengre setninger – og ofte spørsmål. Det kan derfor være smart å inkludere spørsmål som overskrifter på nettsiden din. Ha gjerne en FAQ med svar på vanlige spørsmål.
 
 
 

4. Lag pålitelig innhold av høy kvalitet 

Google har for lengst slått fast at kvalitetsinnhold er viktig for å rangere høyt i SERP. Men hva menes egentlig med «kvalitet», sett fra Googles perspektiv? Her kan det være greit å ha EAT-prinsippet i bakhodet. EAT står for «ekspertise», «autoritet» og «troverdighet».
 
For å kunne lage innhold av høy kvalitet, bør det først og fremst være tilpasset målgruppen. Dersom målgruppen din er unge mennesker, er kanskje videoinnhold mer effektivt enn tekst. Det motsatte gjelder om målgruppen er eldre.
 
Pass også på at du inkluderer lenker til anerkjente nettsider i tekstene dine. Autoritetslenker bidrar til at nettstedet ditt oppfyller EAT-kriteriene. Google vil anse nettsiden din som seriøs, og dermed synliggjøre den i SERP.
 
 
 

5. Lengde på innhold | SERP prioriterer lange tekster

I 2021 bør du også tenke over lengden på innholdet du deler. Med lengde mener vi antall ord – for eksempel på blogginnlegg eller kategoritekster.
 
For å lykkes med søkemotoroptimalisering kan det blant annet være lurt å ha tekster på 3 000 ord eller mer. Disse sidene genererer ifølge undersøkelser opptil fire ganger så mye trafikk som kortere tekster på ca. 1 000 ord.
 
Dersom du skal publisere lange tekster på 3 000 ord, er det spesielt viktig å tenke over tekststruktur. Benytt hyppige avsnitt og H2- eller H3-overskrifter – gjerne med relevante nøkkelord.
 
 
 

Konklusjon: Slik lykkes du med SEO i 2021

Søkemotoroptimalisering kan være en omfattende oppgave. Med noen relativt enkle grep kan du imidlertid sørge for at nettstedet ditt blir mer synlig på nett. I 2021 er det spesielt viktig å tenke på lesbarhet og mobilvennlighet.
 
Du bør også ta høyde for at stemmesøk blir stadig mer populært, og gjerne inkludere FAQ-er og long-tail søkeord. Ellers er pålitelig kvalitetsinnhold og lengden på tekstene avgjørende for nettstedets synlighet. Kort fortalt er gode tekster nøkkelen til suksess innen SEO.
 
Lykke til!
 
 
Vil du fortsette og lese om SEO?  Søkemotoroptimalisering gjort enkelt
 
 
 
New Call-to-action
 
Mathias Moe

Mathias Moe

Mathias jobber som daglig leder i sitt eget selskap hvor de hjelper både privatpersoner og bedrifter med innholdsproduksjon. Alle deres tekster har SEO i bunnen pga algoritmene Google benytter.

Følg Mathias Moe på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.