Etter at nettgiganten Alibaba lanserte sitt aller første live shopping-event i 2015, har konseptet tatt fullstendig av – og i Kina foregår nå 20 prosent av all e-handel gjennom nettopp live shopping. Men hva er det egentlig? Og hvorfor elsker vi det? Her er alt du trenger å vite om den nye trenden!

Du kjenner kanskje til konseptet live streaming i sosiale medier, hvor hvem som helst kan skru på kameraet og kommunisere direkte med følgerne sine. Live shopping er ganske likt, bortsett fra at avsenderen er en bedrift, og formålet er å vise frem produkter, svare på spørsmål fra kunder og gi gode tilbud og rabatter. På kort tid har konseptet blitt enormt populært, og ifølge markedsføringsekspert Sofia Abrahamsson er live shopping mye mer enn et blaff – det er ganske enkelt fremtidens retail.

En helt ny måte å kommunisere med – og underholde – kundene på

I dag ønsker vi å bli kjent med merkevarene før vi handler, noe vi blant annet gjør gjennom sosiale medier. Live shopping er et resultat av akkurat dette, forteller Sofia.

Sophie Abrahamsson 260260

Hun har mange års erfaring med e-handel og digital markedsføring og jobber i dag i Bambuser – et selskap som har spesialisert seg på live shopping. Sofia forklarer at det som startet som en trend og hype i Asia, nå har spredt seg til hele verden, og at konseptet gir selskaper en helt unik mulighet til å interagere med kundene sine.

 

Noe av det som gjør live shopping så populært, og ikke minst gøy, er at kundene kan chatte med verten, stille spørsmål og få svar med en gang. I tillegg kan de sende likes og emojier, noe som gjør at publikum føler seg som en del av det som skjer. Kommunikasjonen er ikke lenger enveis, men toveis, forklarer hun.

 

For å skape ekstra mye spenning og oppmerksomhet rundt eventene sine er det mange som engasjerer kjendiser og influensere til å lede sendingene. Ved å kombinere underholdning og shopping på denne måten får vi enda en ny sjanger innen retail, nemlig shopatainment!

Selskaper som bruker kjendiser, ser ofte veldig gode resultater, men skal det fungere, må du være helt sikker på at kundene dine faktisk har et godt forhold til vedkommende. Og det er i grunnen dette som er nøkkelen til å lykkes med live shopping: å kjenne kundene dine og vite hva de liker og ikke liker.

 

Mer autentiske kjøpsopplevelser med live shopping

I tillegg til at det er underholdende å se influensere og kjendiser vise frem og prøve produkter på direkten, gjør live shopping kjøpsopplevelsen mer autentisk. For mange kan det oppleves usikkert å kjøpe produkter på nett – bilder kan lyve, og vinkler og poseringer kan få produktene til å fremstå annerledes. Med live shopping får kundene et mye mer realistisk inntrykk av produktene.

Kundene kan stille spørsmål om priser, materialer, størrelser og funksjoner, mens verten kan svare og forklare med en gang. Dermed blir det litt som å snakke med en salgskonsulent i butikken. I tillegg kan du utforske produktene nærmere og handle, helt uten å forlate sendingen.

 

Sofia forteller videre at det hovedsakelig er to former for live shopping: sendinger med inspirerende innhold, typisk ledet av kjendiser og influensere, og sendinger med ekspertinnhold ledet av, ja, eksperter.

Et stort pluss med såkalte ekspert-sendinger er at innholdet man produserer, er tidløst. Det kan gjenbrukes i årevis, publiseres i en rekke forskjellige kanaler og er relevant for kundene i lang tid.

 

Passer alle typer bedrifter

Selv om live shopping er et relativt nytt konsept, har det allerede vist seg å fungere like bra for små som store selskaper, og like bra for de som selger produkter som tjenester. Målet med sendingene kan like gjerne være å få kundene til å melde seg på eller booke noe som å kjøpe et produkt. Konseptet er også genialt for de selskapene som ønsker å nå ut til premium-kjøpere – altså de som vurderer å kjøpe et dyrere produkt og som derfor ønsker å gjøre mye research i forkant.

Vi ser at live shopping er perfekt for å skape såkalte «premium experiences» som er spesielt rettet mot de som vurderer å bruke litt ekstra penger på et produkt. Med profesjonelle kameraer og eksperter i studio får kundene et godt bilde av produktet og svar på alt de måtte lure på, forteller Sofia.

 

Hun legger til at live shopping også fungerer svært bra for B2B-bedrifter, og at konseptet har vært til spesielt stor hjelp nå under pandemien.

Innenfor mote har vi blant annet sett at mange har gjort innkjøpene sine via live shopping, noe som viser at man ikke nødvendigvis må reise til Milano eller Paris for å få et godt bilde av de nyeste kolleksjonene.

 

Slik foregår det

Et live shopping-event kan foregå på like mange måter som det finnes bedrifter og nettbutikker. Konseptet gir rom for variasjon og kreativitet, men likevel anbefaler Sofia at man holder sendingen til rundt 45 minutter og at man maks presenterer 20 ulike produkter.

45 minutter høres kanskje mye ut, men så tar det alltid noen minutter før alle er på plass og man kan sette i gang. Deretter skal verten gjennom et program på kanskje 15 til 20 minutter, så kommer det spørsmål og deretter en avslutning – og da flyr tiden, forklarer hun.

 

Sofia forteller at kundene i gjennomsnitt blir i sendingene i 10 minutter, og at de foretrekker å følge den på mobilen, selv om den selvfølgelig også kan ses på desktop.

Det er stor forskjell på hvor lenge en kunde blir dersom eventet sendes i sosiale medier sammenliknet med på en nettside. I sosiale medier er det ofte en del forstyrrelser, og da forsvinner kundene raskere. En god idé kan derfor være å starte sendingen i sosiale medier og så forsøke å dra seerne over til nettsiden – for eksempel ved å friste med en god rabatt, forklarer hun.

 

Sofias beste tips til deg som vil teste live shopping

Uansett om du er en liten eller stor bedrift, og uansett om du selger produkter eller tjenester, kan du lykkes med live shopping. Konseptet er i ferd med å bli enormt stort – og for de som våger, er mulighetene mange og store.

Bare se på Kina og hvor enormt det har blitt der! Vi vet at det finnes en stor interesse, så her handler det om å kaste seg ut i det og være en «first mover», sier Sofia, og lister opp sine tre beste tips for å lykkes med live shopping:

 

  1. Kjenn målgruppen din og ta utgangspunkt i det de liker.
  2. Ikke gå i influenser-fellen! Med andre ord: Ikke bruk en influenser eller kjendis til å lede sendingen dersom du ikke er helt sikker på om målgruppen har et godt forhold til vedkommende.
  3. Planlegg godt: Tenk over hvilke produkter som skal vises, hvordan kundene skal få tilgang til produktene, hvilke tilbud som skal gjelde, og om du burde ha en moderator til å overvåke kommentarfeltet og fjerne eventuelle irrelevante kommentarer og spørsmål.

Ønsker du å se webinaret vi holdt med Sofia Abrahamsson som gjesteforeleser om tema Live stream shopping? Klikk her

webinar Live stream shopping 01-1

 

Hold deg oppdatert på endringer i forbrukeratferd og trender innen netthandel. Laste ned din eksemplar av rapporten Norsk E-handel 2020, kostnadsfritt.

Norsk e-handelsrapport 2020

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.