Nets har i en årrekke utgitt en årlig rapport som omhandler utviklingen av netthandel, og i år supplerer vi med Nordic Payment Report som ser nærmere på utviklingen i forbruket og betalingsformer i fysisk handel på tvers av landene i Norden. Vi har nettopp lansert 2020 utgaven og koronapandemien har naturligvis hatt betydning for hvordan vi har brukt pengene våre og hvilke betalingsformer vi har foretrukket.
Her får du et lite innblikk i rapporten, som du er mer enn velkommen til å laste ned – helt gratis.
Måten vi har brukt pengene våre på i 2020 speiler det faktumet at vi har vært mer hjemme pga. Covid-19. Det har gitt oss muligheten til å oppgradere hjemmet, og de tingene vi har brukt mest penger på er byggematerialer, planter og boliginnredning.
At vi har vært mye hjemme har skadet transportsektoren. Antall reisende både lokalt, nasjonalt og internasjonalt har vært det laveste vi har sett på mange år. Forbruket innenfor transportkategorien falt med 24,4 prosent i Norge i 2020 som er det største fallet i Norden. Vi antar imidlertid at vi vil se en bedring igjen i antall reisende når vi er på den andre siden av koronapandemien. At vi har reist så mye mindre synes også på vårt forbruk på nett som falt svimlende 218 milliarder kroner fra 2019 til 2020, fordi den største kategorien innenfor netthandel, reiser, nesten ikke var eksisterende i fjor.
En annen bransje som har kjent på at vi var mer hjemme i 2020 enn vi vanligvis er, er restaurantbransjen der omsetningen falt med 47%. Også i denne kategorien tror vi at vi vil se en stigning i takt med gjenåpningen.
Til gjengjeld har de norske dagligvarebutikkene sett en økning på 5,8% som er et resultat av at vi spiste mindre ute på restaurant, og at mange spiste lunsj hjemme istedenfor i kantinen på kontoret eller bare kjapp take-away.
Selv om betalingskort fortsatt er den foretrukne måten å betale på i fysiske butikken av opp mot 90% av de nordiske forbrukerne, har koronapandemien likevel påvirket betalingsvanene våre.
Håndteringen av kontanter er dyrt for forretninger, og flere forretninger oppfordrer derfor til mindre bruk av kontanter. Bruken av kontanter har også falt som et resultat av frykten for smittespredning og av samme grunn ser vi en stigning i kontaktløse kortbetalinger, og i Norge økte andelen kontaktløse betalinger fra 35 til hele 80%.
Vi ser også en økende trend innenfor mobilbetalinger, som dog går sakte, og som vi derfor ikke forventer blir en reel trussel mot betalingskortets popularitet helt ennå.
Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.
Disse innleggene handler om fysisk butikk
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.