Black Friday er en av årets største handelsdager og her i Nets følger vi hvert år utviklingen på dagen og hvor mye nordmenn handler for i forhold til siste år.

I år har vi valgt å blogge live så du kan følge med på den samlede transaskjonsutviklingen både på dagen 27. november og for uken innen Black Friday 2020, håndtert av Nets. Dermed kan du i løpet av dagen følge med på nordmenns kjøpelyst sammenlignet med året før.

For å følge med kan du bare klikke deg inn på denne bloggen og trykke F5 for å få seneste status.

 

Status på Black Friday 

Her deler vi dagens tall som oppdateres løpende...

Nets' topp 100 nettbutikker innen detaljhandel - hele Black Friday-uken

I denne tabellen sammenligner vi antall transaksjoner i løpet av hele Black Friday-uken hos våre topp 100 netthandelsaktører innen detaljhandel med deres transaksjoner siste år:

Dag: Antall transakjoner 2020 vs. 2019:
Mandag 23. nov 60 %  arrow-green-up-small
Tirsdag 24. nov 40 %  arrow-green-up-small
Onsdag 25. nov 42 %  arrow-green-up-small
Torsdag 26. nov 19 %   arrow-green-up-small
Fredag 27. nov 41 %  arrow-red-down-small
Lørdag 28.nov 38 %  arrow-green-up-small
Søndag 29.nov 38 %  arrow-green-up-small

 

 

Nets' topp 100 nettbutikker innen detaljhandel  - time for time 

Nedenstående tabell viser utvikling i  transaksjoner time for time på Black Friday 27.november hos Nets sine topp 100 netthandelsaktører innen detaljhandel, sett i forhold til siste år. Vi starter med målinger torsdag 26.nov kl. 22:00:

Time: Endring fra 2019-2020: Time: Endring fra 2019-2020:
22:00-23:00 18 %  arrow-red-down-small 12:00-13:00 9 %  arrow-red-down-small
23:00-24:00 34 %  arrow-red-down-small 13:00-14:00 13 %  arrow-red-down-small
24:00-01:00 74 %  arrow-red-down-small 14:00-15:00 22 %  arrow-red-down-small
01:00-02:00 59 %  arrow-red-down-small 15:00-16:00 13 %  arrow-red-down-small
02:00-03:00 61 %  arrow-red-down-small 16:00-17:00 20 % arrow-red-down-small
03:00-04:00 48 %  arrow-red-down-small 17:00-18:00 16 % arrow-red-down-small
04:00-05:00 68 %  arrow-red-down-small 18:00-19:00 13 %  arrow-red-down-small
05:00-06:00 65 %  arrow-red-down-small 19:00-20:00 4 % arrow-red-down-small
06:00-07:00 70 %  arrow-red-down-small 20:00-21:00 12 % arrow-red-down-small
07:00-08:00 85 % arrow-red-down-small 21:00-22:00 19 % arrow-red-down-small
08:00-09:00 76 % arrow-red-down-small 22:00-23:00 12 % arrow-red-down-small
09:00-10:00 78 % arrow-red-down-small 23-00-24:00 19 % arrow-red-down-small
10:00-11:00 36 % arrow-red-down-small - -
11:00-12:00 21 %  arrow-red-down-small - -

 

Oppdatering mandag kl.09.30 

Uken rundes av med travel helg

Mange nettbutikker har valgt å kjøre tilbudskampanjer utover helgen etter Black Friday. Noe som har resultert i voldsom økning i salg sammenlighet med året før. Både lørdag og søndag har vært hektiske handledager på nett med 38 prosent økning hos de største nettbutikker inne detaljhandel hos Nets.  Når vi sammenligner hele Black Friday-uken 23-29. november med siste år har våre største netthandelskunder innen retail hatt en samlet vekst på 3 %.

Til tross for at fredagen har hatt en negativ prosentuell vekst målt opp mot i fjor,  var det den dagen vi handlet mest. Dette kan du se i grafen nedenfor, hvor de blå søylene visualiserer netthandelenskurve for transaksjoner i år, mens den oransje streken viser prosentuell vekst sammenlignet med 2019.  Altså har det vært en kokende het uke!

BF INDEX 2020

"I år er det bare fåtall nettbutikker som har valgt å tilby reduserte priser på kun Black Friday. Vi har registrert voldsom økning daglig hele uken, til tross for lavere salg på selveste fredagen - noe som setter listen høyt for neste års Black week. Jeg er sikker på at mange nordmenn har fått kjøpt  julegaver denne uken som har vært, slik resultat av forbrukerundersøkelsen tilsa i forkant av målingene. " Avslutter Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets.

 

Oppdatering lørdag kl.07 

Black Friday - roligere handelsdag enn året før

Tallene for hele Black Friday sammenlignet med siste år viser 42 prosent lavere salg hos Nets' 100 største nettbutikker innen detaljhandel.  Fra klokken 20 og frem til midnatt kunne vi registrere flest transaksjoner som forteller oss det var denne tidperioden nordmenn handlet mest.

"Dagen i går bekrefter våre mistanker om at handelen har spredd seg utover uken. Om totalen har gått opp eller ned vil vi se til uken, men vi kan bekrefte at netthandelen på fredag var ned sett mot i fjor samme tid", sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets. 

Oppdatering fredag kl.19:00 

Netthandelen svinger

Netthandelen viser seg å ikke toppe fjorårets Black Friday når vi ser på tallene nå tidlig ettermiddag. Det er en bekreftelse på endret forbrukervane, som følge av at mange leverandører tilbyr reduserte priser over flere dager. Samlet sett ligger antall transaksjoer hos Nets' topp 100 nettbutikker 52 % lavere her kl.18:30 sammenlignet med sist år.

"Det at all handel ikke foretas på en dag hjelper alle parter; bedrifter, logistikkleverandører, og ikke minst forbrukere som ikke trenger å stresse med all handel på en dag. Det blir spennende å se hvordan uken ender" Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets.
 
 

Oppdatering fredag kl. 12:30 

Har formiddagen gått til å sjekke tilbud?

Tabellen som viser Black Friday transaksjoner hos våre topp 100 nettbutikker innen detaljhandlere avslører at netthandelen har gjort et hopp siden kl. 10.  

"Det ser ut som nordmenn har brukt formiddagen til å sjekke opp ulike tilbud og at flere har gått i gang med handelen. Det blir veldig spennende å følge utviklingen utover ettermiddagen." sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets.

 

Oppdatering fredag kl. 08:30 

Travel start på Black Friday-uken - men halvlunken Black Friday-natt

Vi har registrert at Black Friday begynte å ta fart allerede mandag 23. nov - når vi startet målingene.  Når vi ser på vår  Topp 100 detaljhandlere med nettbutikk har de hatt svimlende 60 % flere transaksjoner på mandag sammenlignet med i fjor. Tallene peker oppover for både tirsdag, da det var 40 % flere transasasksjoner og 42 % på onsdag. Mens torsdagen bremset det noe opp.  

"Det er tydelig å se at nordmenn har jaktet på  gode tilbud hele uken, men det er slutt på å sitte oppe hele Black-Friday natten." sier Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets.

 

Oppdatering torsdag kl. 06:00 

Hvor stort blir Black Friday i år?

Det er vanskelig å spå utviklingen av Black Friday da faktorer som bl.a. lønningsdag og corona-restriksjoner spiller inn. Men i følge en av våre undersøkelser har annenhver nordmann planer om å benytte seg av Black Friday-kampanjer, og det er de færreste som ønsker å handle i fysisk butikk. Dette tilsier at det kommer til å koke på nettet!

De som kommer til å være mest aktive på kjøpsfronten er mellom 18-49 år, mens storhandlerne finner vi i aldersgruppen 40-50 år. Black Friday pleier også å være startskuddet på julehandelen og i følge undersøkelsen skal 80 % av de som skal være på tilbudsjakt finne julegaver til en god pris som de kan gi til sine nære og kjære. 

Vi ser også en tendens hvor forretninger strekker Black Friday utover flere dager, hele uken eller måneden (Black week, Black days, Black november...). Dermed blir handelen spredt utover flere dager og det er usikkert om fredag 27. november peker så høyt. Derfor har vi valgt å kikke på ukens samlede tall - det blir spennende å følge med - så stay tuned! 

Norsk e-handelsrapport 2019

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.