Designergründer søker balansen i friheten

«Akkurat nå føles hver dag som å være barn på julaften. Alt er nytt, og alt ligger i mine hender.

Svenske Noemi Ivanova har etablert to suksessrike virksomheter. Siden 2004 har svensken kombinert gründer-virksomhet med sin helt store lidenskap, design. Les hennes beste råd om gründervirksomhet.

Først startet hun Made by Noemi, en suksessbedrift som selger egendesignet undertøy på nett. Og i 2016 kunne hun titulere seg som dobbelt bedriftseier. Da etablerte hun Badrumsdrömmar, en bedrift som hjelper kunder med å designe sitt eget bad. Det er særlig den siste bedriften Noemi Ivanovas nå vier tiden sin til.

Vi intervjuet Noemi Ivanova i e-boken «Kvinnelige gründere - Bli inspirert av tre ildsjeler som går mot strømmen». Sammen med to andre gründere forteller hun om de viktigste opplevelsene og erfaringene hun har gjort, både om det å etablere en virksomhet og om opp- og nedturene som følger med.

I dette blogginnlegget bringer vi et utdrag fra intervjuet med Noemi Ivanova. Her forteller hun blant annet om betydningen av familie og gode venner når man er gründer, og hvorfor det neste året skal brukes på det hun kaller «trial and error».

 

Hvem hjalp deg i særlig grad med å komme i gang med Badrumsdrömmar?

Jeg synes at spesielt min kjæreste og mine venner har vært enormt viktige. Det var min kjæreste som ga meg ideen til å utvide bloggen fra hobby til forretning. Før skrev jeg om innredning av bad, men han ga meg ideen til å begynne å gi råd og designe. Man ser ikke se seg selv utenfra, så det er viktig at menneskene du har rundt deg kommer med slik inspirasjon.

Jeg får også mye selvtillit og oppbacking fra vennene mine. Selvtillit kan du miste på fem minutter, om du har en dårlig dag. Derfor trenger du å ha mennesker rundt deg som løfter deg eller bare lytter til frustrasjonene dine. Jeg henter også energi fra kundene. Det gir skikkelig selvtillit på det profesjonelle plan når en kunde gir god feedback på en jobb jeg har gjort.

 

Hvor er du nå i utviklingen som gründer?

Akkurat nå føles hver dag som å være barn på julaften. Alt er nytt, og alt ligger i mine hender. Badrumsdrömmar er på et stadium der jeg fortsatt former virksomheten og prøver nye metoder. Jeg etablerte Badrumsdrömmar i 2016 og var i barsel i størstedelen av 2017. 1. januar 2018 vendte jeg tilbake, og allting føles nytt. Det er hvetebrødsdager for en gründer.

 

Hvor lenge kommer hvetebrødsdagene til å vare?

Jeg har gitt meg selv et år. Jeg trenger «trial and error» i et år. Etterpå kan jeg se tilbake og forhåpentligvis vite mer om hvordan virksomheten skal drives. Dette er morsomt for når du har en bedrift, sier folk alltid at du må ha en forretningsplan, men jeg har alltid hatet uttrykket. Det er verdens kjedeligste ord. Likevel er det nok en slags forretningsplan jeg må lage når hvetebrødsdagene er over. Jeg gjør det beste jeg kan i et år. Feil er også ok. Etterpå reflekterer jeg.

 

Det er mange nystartede virksomheter som aldri får luft under vingene. Hva tror du kjennetegner virksomhetene som lykkes med å etablere seg?

Mange mindre bedrifter er superambisiøse. Ambisiøse bedrifter har en tendens til å ville for mange ting. De blir aldri spesialiserte. Det vanskelig for utenforstående å forstå hva de kan, og da blir det tungt å få kunder i butikken. Det er en stor feil for en gründer å gape over for mye. Man skal heller være avgrenset og være god med tjenesten eller produktet som bedriften tilbyr. Det er derfor jeg kun designer bad og ikke alle andre rom. Det skaper tillit hos kundene. De vet nøyaktig hva jeg kan.

 

I Norge, Danmark og Sverige er det mange flere mannlige enn kvinnelige gründere. Hvorfor tror du er slik?

Noemi Ivanova

Det er jo ikke bare kvinnelige gründere som er i mindretall. Det sammen mønsteret gjør seg gjeldende ledergruppene og i styrene. Jo høyere du kommer opp i en organisasjon eller et selskap, jo vanskeligere er det å se en kvinne i en fremtredende stilling. Det er svært komplisert, men skyldes ikke minst hvilke forventninger vi har til hvem som gjør hva i vårt samfunn.

Jeg tror at det blant annet handler om måten kvinner ser på seg selv på, og presenterer seg selv på. Kvinner vil gjerne være høflige og helst ikke fremstå som dominerende. Kvinner sier at de «tror» noe, selv om de vet at det faktisk er slik. Kvinner dekker seg alltid bak disse små ordene. Menn, på den annen side, vil typisk late som om de vet hva de snakker om. Jeg mener ikke at det er en god ting å være påtrengende eller arrogant, men hvis vi skal rokke ved holdningene i samfunnet, er kvinnene nødt til å være mer direkte og kreve mer plass.

Som kvinne må du, selv om du tror på deg selv, fortsatt overbevise andre, i sær menn, om at du har tro på deg selv. Ellers blir du satt til side. Her tror jeg mange kvinnelige gründere kan bli bedre. Hvis vi greier dét, kan vi begynne å jevne ut misforholdet i antall kvinnelige og mannlige gründere.

Vil du lese hele e-boken "Kvinnelige Grundere" kan du laste den ned her:

Last ned e-boken Kvinnelige Grundere

 
Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kanskje du vil lese også

Disse innleggene handler om netthandel

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.