AUG vs JUL: Endelig er hverdagen tilbake

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.


Vi ser en økning i nordmenns forbruk fra juli til august på 5,2 %. Ferien er over, hverdagen er her! Uavhengig om man mener det er positivt eller ei, er det tydelig på nordmenns forbruk at vi begynner å komme tilbake til rutiner. Forbruket på bedriftskort øker med 24,1 % fra juli til august som viser tydelig at vi er back in business. 

index_sept22_blog

Det er tydelig at vi har gått tilbake til matlagingen hjemme, da vi ser en økning på netthandelen i kategorien "Dagligvare" (+49,6 %). Gleden for matlaging er også tydelig i kategorien "Spesialbutikker (mat)", spesielt når vi handler på nett - der kategorien øker med hele 447,1 %. Faktisk ser det ut til at vanene med å spise hjemme som ble dannet under pandemien fortsetter. Forbruket vårt i kategorien "Dagligvare" er 77 % høyere i august i år sammenlignet med august i 2019.

Innenfor fysisk handel ser vi tendenser til at vi prioriterer ting som har blitt satt på vent i ferien. Kategorien "Velvære, skjønnhet og frisører" øker med 27,4 % og vi bruker mer penger på "Møbler og boliginnredning" (+11,9 %). Juli var en aktiv måned for mange, og vi kan se at vi har brukt mindre tid på "Hoteller" (-2,4 %) og "Underholdning og attraksjoner" (-15,7 %) i august. 

Selv om det ser ut til at vi er mindre ute på restauranter og barer ut i fra tallene, ser bildet litt annerledes ut når vi ser på bedriftskort. Forbruket øker nemlig betydelig i kategoriene "Spisesteder" (+64,9 %) og "Barer og utesteder" (+94,2 %) på bedriftskort. Vi bestiller også flere reiser i jobbsammenheng (+64,9 %). Generelt ser det ut til bedrifter er tilbake i riktig spor da forbruket på forretningskort øker med så mye som 168,9 % sammenlignet med august i fjor. 

August regnes som årets siste sommermåned for de fleste. I august kom omkring halvdelen av turistene som besøkte Norge fra Danmark. Nå som samfunnet og landegrenser er åpnet fullt igjen blir det spennende å se om vi får noen turister på besøk utover høsten også.

tiles_sept22_blog

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.