Hvilke betalingsmetoder nettbutikken velger er blitt vesentlig i forhold til om kunden lar «handlekurven stå igjen» eller om de velger å fullføre kjøpet. Blant de yngste handler nesten tre av fire fra mobilen. Derfor er det viktig å tenke på hvilke betalingsmetoder du tilbyr.
Handel på nett blir mer og mer vanlig i alle aldersgrupper. For noen år tilbake var det kun enkelte kundegrupper som handlet mye på nett, mens andre kjøpte det de ikke fant i fysiske butikker eller dersom prisen var lavere. De siste årene er besparelse av tid og enkelthet blitt mer avgjørende for om netthandel foretrekkes.
I følge Norsk e-handelsrapport 2018, handler 25 prosent av norske forbrukere på nett fordi de mener det er enkelt og at de sparer tid. Pris er fortsatt viktig, og 24 prosent oppgir lavere pris som årsak til netthandel. Mens 14 prosent av de som handler på nettet svarer at de gjør det siden de ikke kunne finne produktet andre steder.
Trenden rundt bekvemmelighet er i ferd med å forsterke seg, og stadig flere går på nett for å kjøpe det de vil ha. Dessverre er det fortsatt også mange som «plukker varer», men avbryter kjøpet når de kommer til kassen.
Som leverandør av betalingsløsninger for nett- og mobilhandel har vi sett mye på årsakene til hvorfor kjøpsprosessen ikke fullføres, og hva en nettbutikk kan gjøre for å legge forholdene enda bedre til rette slik at kjøpet fullføres.
Hvorfor forlater kundene handlekurven
Når nordmenn forlater handlekurven er det som oftest på grunn av den totale prisen inkludert levering. Dette tyder på at det er viktig at nettbutikker tidlig gjør kunden oppmerksom på fraktkostnadene. Kunden bør ikke oppdage skjulte fraktkostnader første når de kommer til kassen. Dette har mange nettbutikker blitt bedre på. Eksempelvis ser vi nettbutikker som tilbyr kundene sine ulike leveringsalternativer til ulike priser, avhengig av for eksempel hvor og hvordan varen leveres.
Vi ser også nettbutikker som er oppmerksom på antall steg kunden må ta før de kan fullføre kjøpet. Ved å tilby betalingsløsninger som husker kundens kort og leveringsdetaljer på tvers av nettbutikker, muliggjøres ett klikk betaling. Easy er et godt eksempel på en slik løsning. Jo færre steg og klikk, jo høyere sannsynlighet for økt konvertering.
Hvilke betalingsmetoder bør velges
Hvilke betalingsløsninger nettbutikken velger å tilby er også vesentlig i forhold til om kunden lar «handlekurven stå igjen» eller om de fullfører kjøpet.
Dessverre er betalingsmetoder noe mange nettbutikker ikke setter seg godt nok inn i. En del velger gjerne den rimeligste løsningen, og tar ikke hensyn til sin målgruppe og preferanser de har når det kommer til valg av betalingsmåte. Her vil faktorer som geografi, alder og kjønn ha betydning. Men en god regel er " jo flere betalingsmetoder, jo høyere konverteringsrate".
Dersom nettbutikken din retter seg mot det yngre segmentet må du se på hvordan denne målgruppen skiller seg ut. I aldersgruppen 15-24 år er det så mange som 71 prosent som handler fra mobilen, og av disse så foretrekker 28 prosent å betale med Vipps.
At Vipps fortsetter å vokse kan forklares med at betalingsappen passer forbrukernes ønske om å handle raskt, enkelt og på farten. Ofte er det de yngre målgruppene som setter premissene for hva som vil bli førende i årene som kommer, og i Norge er det nå nesten en av ti som foretrekker Vipps ved netthandel. Vi tror derfor at det å tilby Vipps som et alternativ betalingsløsning vil være helt avgjørende fremover.
Foretrukne betalingsmåter ved netthandel
Tidligere hadde rekkefølgen du presenterte de ulike betalingsvalgene i nettbutikkens kasse stor betydning for hvilken betalingsløsning kundene valgte, men med Easy betalingsløsnig så vil kunden få presentert sin prefererte betalingsmetode først. Oppsummert kan man si jo flere betalingsmetoder butikken tilbyr, desto større sannsynlighet for konvertering.
Vil du vite mer om hvordan nettbutikken din kan komme i gang med Easy? Ta kontakt, så hjelper vi deg på veien mot en mer oversiktlig og fleksibel betalingsløsning! Vi tilbyr også en gratis testkonto, hvor du kan prøve ut alle fordelene med Easy – helt uforpliktende.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om netthandel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.