Norsk netthandel: Derfor avbryter vi kjøp på nett

Selv om norsk netthandel slo mange rekorder i 2020, er andelen avbrutte kjøp fremdeles høy. Her er de viktigste årsakene til at forbrukerne ombestemmer seg i siste liten – og noen tips til hva du som forhandler kan gjøre for å unngå det.

Vi nordmenn handlet mer varer på nett enn noensinne i 2020, noe norske nettbutikker skal ha en stor del av æren for. Likevel gikk antagelig flere forhandlere glipp av mange salg fordi kunden av ulike årsaker avbrøt kjøpet i siste liten.

39 prosent av alle kjøp i norske nettbutikker ble i fjor avbrutt. Ifølge Nets’ e-handelsrapport for 2020 er den viktigste årsaken til at kundene trekker seg, fremdeles at prisen inkludert frakt til slutt ble for høy. 

De vanligste årsakene til avbrutte kjøp i Norge i 2020: 

  • Prisen inkludert frakt var for høy: 29 %
  • Betalingsprosessen fungerte ikke: 9 %
  • Mangel på tillit: 7 %
  • Leveringsalternativet kunden ønsket, fantes ikke: 7 %
  • Tekniske problemer: 6 %

NO_Graphs10

Færre avbryter på grunn av for høy samlet pris

Andelen avbrutte kjøp er nærmest identisk som året før. Likevel ser vi store endringer når det gjelder årsakene bak det avbrutte kjøpet. 

I Nets’ e-handelsrapport for 2019 svarte hele 52 prosent at årsaken til det avbrutte kjøpet skyldtes for høy kjøpspris med frakt inkludert. 23 prosent svarte at butikken ikke tilbød den betalingsløsningen de ønsket, mens 21 prosent svarte at registreringsprosessen ble for tungvint. 

Oversiktlig kjøpsreise gir flere salg

Det at færre oppgir for høy endelig pris som årsaken til at de avbryter kjøp, viser at nettbutikker jobber med å forhindre ubehagelige overraskelser sent i kjøpsprosessen. For jo lenger du venter med å avsløre den samlede prisen med frakt inkludert, desto høyere blir risikoen for at kunden vil avbryte kjøpet.

Samtidig ser vi at dette fortsatt er den vanligste årsaken til avbrutte kjøp i mange europeiske land. Det viser at nettforhandlere fortsatt har mye å tjene på å gjøre kjøpsreisen så enkel og oversiktlig som mulig – og å sørge for at endelig pris med frakt dukker opp tidlig. Les om parkett.no som økte antall transaksjoner med 28 prosent ved å bytte til ny betalingsløsning

Totalpris vanligste årsak til avbrutte kjøp i hele Norden

Årets e-handelsrapport viser også at langt færre forbrukere skylder på for dårlige betalingsløsninger som årsaken til at de avbryter kjøp. Dette er gledelig lesning og viser at stadig flere ser hvor viktig brukervennlighet og fleksibilitet er når kunden kommer til kassa i nettbutikken – og hvor mye det faktisk kan øke salget. 

Lurer du på hvordan du kan skape en mer sømløs handleopplevelse i nettbutikken? Ta kontakt, så tar vi gjerne en prat. 

Vil du lese flere spennende nøkkeltall for norsk e-handel og finne ut mer om de viktigste trendene? Last ned Norsk e-handelsrapport 2020 – helt gratis!

New call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.