Polen har blitt et av de heteste netthandelsmarkedene i verden

Den digitale omstillingen i 2020 har gjort Polen til et lukrativt marked for utenlandske nettforhandlere. Samtidig har den spesielle situasjonen skapt interessante handlevaner det er viktig å være obs på. Her er alt du trenger å vite om de viktigste netthandelstrendene i Polen akkurat nå.

Pandemien har for alvor satt fart på digitaliseringen i den polske handelsnæringen, og mange bedrifter har det siste året satset kraftig på å få nye nettbutikkløsninger på beina. I første halvdel av 2020 alene ble det etablert hele 5500 nye nettbutikker i Polen.

Dette har naturlig nok også ført til en kraftig økning i netthandelen, samtidig som en stor gruppe forbrukere har blitt introdusert for varehandel på nett for første gang.

Jeg vil ha rapporten gratis

 

Polsk netthandel 2020 - oppsumert

Polske forbrukere handlet for til sammen 22,21 milliarder euro på nett i 2020, noe som er så mye som en dobling fra året før. Ifølge Statista Digital Market Outlook gjør dette Polen til det 13. raskest voksende netthandelsmarkedet i verden. I tillegg gikk hele 74 prosent av det totale forbruket med til fysiske varer.

NO_Graphs29

Det er med andre ord ingen overraskelse at Polen er et hett marked for mange forhandlere akkurat nå. Ifølge den aller første utgaven av Nets’ e-handelsrapport for Polen, oppgir 23 prosent av polske forbrukere å ha handlet fra en nettbutikk utenfor Polens grenser i 2020 – et tall som vitner om allerede høy tillit til utenlandske forhandlere. 

For å lykkes med netthandel mot det polske markedet er det samtidig viktig å være klar over de mange tingene som skiller polske handle- og betalingsvaner fra nordiske. Den raske veksten i markedet har nemlig skapt en del interessante kontraster.

 

Polske forbrukere elsker mobilbetaling – og bankoverføring 

Det å betale kontant ved levering har tidligere vært populært blant mange polakker, men det siste året har elektronisk betaling dominert i stadig større grad. De mest brukte betalingsmetodene i Polen er fremdeles kort (49 %) og hurtigoverføring via nettbanken (47 %), men betalingsappen BLIK (41 %) følger hakk i hæl. 

Ser vi derimot på hva folk flest foretrekker å betale med, svarer 30 prosent av polakkene at de helst vil bruke BLIK. Til sammenligning svarer kun 27 prosent bankoverføring og 21 prosent kort. Dette tyder kanskje på at mange nettbutikker ennå ikke har fått på plass støtte for den populære polske betalingsappen – noe som kan bli viktig for å lykkes i det polske markedet fremover.

NO_Graphs30  

Last ned rapporten gratis

Svært få polske forbrukere avbryter kjøp på nettet

Kun 17 prosent av de polske forbrukerne svarer i Nets’ undersøkelse at de avbrøt et kjøp på nett i 2020. Dette er lavest blant alle landene Nets har undersøkt og under halvparten av antallet avbrutte kjøp her hjemme.

NO_Graphs31 

17 prosent oppgir tekniske problemer som årsak, mens 16 prosent forteller at kjøpet ble avbrutt fordi betalingen feilet. Begge deler illustrerer hvor stor risiko en ustabil betalingsløsning faktisk utgjør i det polske markedet.

10 prosent avbrøt på sin side kjøpet fordi nettbutikken ikke tilbød den betalingsmetoden kunden ønsket. For forhandlere er det med andre ord mye å tjene på tilpassing mot ønsker og behov når det gjelder betaling i det polske markedet. 

 

Høy tillit til betalingsløsningene

Et interessant poeng er at veksten i nye netthandlere under korona, som kanskje tradisjonelt ville handlet i en fysisk butikk, likevel har ført til en stor nedgang i typiske «kontant-ved-levering»-betalinger. 

Dette tyder på at mange av de nyankomne kundene i nettbutikkene har tillit til de elektroniske betalingsløsningene – noe som må sies å være et sunnhetstegn for polsk netthandel med tanke på videre vekst.

Ønsker du å starte med netthandel i Polen? Kontakt oss så kan vi hjelpe deg som forhandler med å ta betalt i din nettbutikk.

New call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.