Hvorfor du som driver nettbutikk er nødt til å split teste

Som beslutningstaker i netthandelen kan det være utfordrende å holde et årvåkent blikk over de ulike veiskillene din bedrift til enhver tid står ovenfor. Hvordan vet du hvilken vei som er den beste?
 
Svaret er kanskje enklere enn du tror: Prøv begge veiene og se hvilket alternativ du liker best. Dette kaller vi split testing innen digital markedsføring.
 
 

Hva er split testing?

Split testing, også kjent som A/B-testing, handler om å utforske to alternative fremgangsmåter for å finne ut hva som er mest effektivt for nettsiden til din virksomhet.
 
Et eksempel på hva som bør split testes kan være endring av en overskrift, design på artiklene eller plassering av bilder. Formålet er først og fremst å optimalisere nettsiden slik at flest mulig besøkende blir kunder (også kalt konverteringsfrekvens).
 
 

Hvorfor gjøre split testing?

Split testing er et nødvendig verktøy for å vurdere effekten av potensielle endringer du gjør. Testen gjør at man blant annet får:
 
  • Testet hypoteser for å finne ut hvilke tiltak som vil gi best mulig resultater.
  • Forhindret at man bruker tid og penger på å utvikle nytt design eller funksjonalitet som faktisk ikke fungerer.
En split test skiller seg ut fra vanlig måling av endringer ved at de ulike variantene måles samtidig.
 
Om man måler en endring i forskjellige tidsrom, er sannsynligheten større for at eksterne faktorer påvirker resultatet. Dette kan igjen gi feil svar på hvilken variant som faktisk er best.
 
 

Slik gjør du en split test

 
En split test har følgende fremgangsmåte:
 
  • Du tar utgangspunkt i to varianter av en spesifikk side på nettsiden din: den opprinnelige siden og den nye.
  • Deretter fordeler du trafikken mellom de to variantene slik at for eksempel 50 % av brukerne vil se den gamle varianten mens 50 % får se den nye.
  • Videre måler du resultatene på de ulike variantene for å finne ut hvilken variant som skaper best konverteringsfrekvens.
Versjonen som gir best resultater er den du tar videre og implementerer i nettsiden.
 
 

Hva bør du teste?

Hva man tester med en A/B-test avhenger av nøyaktig hva ditt mål med nettsiden er. Likevel finnes det få begrensninger på emner som kan testes da nesten alle elementer på en nettside kan være avgjørende for konverteringsfrekvensen, og dermed gjenstand for en målrettet split test. Dette kan for eksempel være:
 
  • Webdesign
  • Visuelle elementer som bilder, videoer og valg av farger
  • Nettsidens overordnede struktur
  • Formulering av tekst
  • Brukervennlighet og SEO-tilpasning
 

Eksempler fra det norske markedet

Det finnes mange eksempler på at split testing kan gi gode resultater. Tilgjengelige undersøkelser og artikler fra utlandet beviser nettopp dette, men la oss se på noen norske eksempler: 
 
Daglig leder Kjell Bergheim hos sammenligningstjenesten for lån, lanfordeg.no, sier de gjennom en split test fikk undersøkt om bildet i en av nettsidens bransjeartikler skulle være over eller under overskriften. Hensikten var å finne ut hva som ga best lesetid på et innlegg.
 
Dette kan høres ut som en liten endring, men viste seg å ha betydelig effekt, spesielt på mobil. Å plassere bildet over overskriften vs under overskriften ga en 8 % økning i lesetid på artikler.
 
Dette viser altså at små endringer kan utgjøre en stor forskjell.
 
 

Ikke bare for nettbutikker

Split testing er videre ikke bare lurt for nettbutikker, men også lokale bedrifter. Daglig leder Mentor hos flyttebyrået Majoren flyttebyrå i Oslo også kan bekrefte at split testing er noe de aktivt utfører og som de har god suksess med. 
 
For eksempel har de split testet hvor langt skjemaet for flytteforespørsel bør være. Opprinnelig hadde de et langt skjema, og split testet en versjon hvor det var fordelt på 2 steg slik at kun litt av skjemaet vises på 1 side. Dermed forhindret de at skjemaet føltes overveldende for de besøkende.
 
Denne endringen økte antallet som sendte inn skjema om flytteforespørsel (skjema for å hente inn pris på en flyttejobb), betraktelig.
 
 

Mange bruksområder med split testing

Split testing er verdt å sjekke ut uansett om formålet ikke direkte er å øke omsetningen. Med split testing kan du for eksempel nå dine mål innen antall nedlastinger eller antall påmeldte til nyhetsbrev, for å nevne noe. 
 
Et eksempel på dette er Presisutleie, som tilbyr besøkende en leiekontrakt de kan laste ned gratis. Selv om bedriften ikke tar betalt for dette, er det fortsatt noe split testing vil kunne være til god nytte for. Det kan bidra til å øke antall som laster ned leiekontrakten (konverterer), ved å for eksempel teste budskap og plassering av nedlastingsknappen. 
 
 

Nyttige verktøy

Split testing kan utføres ved hjelp av verktøy som Visual Website Optimizer og Optimizely. Google har også et eget verktøy. Hos Visual Website Optimizer sin split test duration calculator kan du regne ut hvor lenge du må kjøre testen for å oppnå et statistisk signifikant resultat.
 
 

Tips for en vellykket split test

Det kan være flere måter å jobbe med split testing på. Likevel finnes det noen forutsetninger for en vellykket split test:
 
  • En split test bør inngås som et målrettet og strategisk tiltak i en prosess med konverteringsoptimalisering.
  • Gjør én test om gangen. Om man kjører flere tester samtidig, er det lett å miste kontrollen. Dette vil også gi større resultater på sikt.
  • Gi det nok tid og ha is i magen. Pass på at du har tilstrekkelig med data som underbygger at avgjørelsen du er i ferd med å ta er den rette.
 
Med dette vil du raskt og enkelt kunne kartlegge hvilken vei videre som er den beste for din bedrift, samtidig som du sparer verdifulle kroner ved å unngå utvikling av nye løsninger som ikke treffer målgruppen. 
 
 
Vi i Nets er eksperter på betalingsløsninger og betjener både store og små selskaper spredt rundt i Europa. Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan Nets betalingsløsning kan være med på å øke salget og gjøre det tryggere og enklere for kunder å handle i nettbutikken din? Opprett en gratis testkonto i dag og gå live når du er klar, eller ta kontakt for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg.
 
New Call-to-action
 
André Mikalsen

André Mikalsen

André Mikalsen er daglig leder og eier av Mikalsen Utvikling. Han har sterk lidenskap for å skape resultater for andre, og leverer sterke resultater for sine kunder.

Følg André Mikalsen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.