Hjemlevering og atter hjemlevering under covid-19 har gitt større valgmuligheter, kortere ventetider og flere førstegangsbrukere innen norsk netthandel. Men hva skjer når vi vender tilbake til normalen? Dette er de viktigste lærdommene fra 2020.
Ifølge handlet vi nordmenn varer for svimlende 84,8 milliarder på nett i 2020. Varehandelen trumfet dermed både tjenester og reiser som den største netthandelskategorien her til lands. Mye skyldtes nødvendighet, men trolig har fjoråret også markert et skille for norske handlevaner på nett. For er det egentlig sannsynlig at vi kommer til å handle mindre varer på nett etter covid-19?
Begrenset tilgang til butikker, stengte kjøpesentre og oppfordringer til å bli hjemme gjorde at varehandel nærmest over natten ble synonymt med hjemlevering for mange av oss. Og selv om noen ikke hadde andre valg under lockdown, har flere begynt å venne seg til hvor praktisk og tidsbesparende det er å få alt fra matvarer til sminke og nytt turutstyr levert på døren eller til nærbutikken.
Post- og budfirmaene jobbet hardere enn noensinne, og med voksende etterspørsel dukket det også opp nye aktører. Dermed fikk vi forbrukere flere muligheter og leveringsalternativer å velge mellom. Og når norske nettbutikker i tillegg stod på som aldri før for å pakke og sende av gårde bestillingene, gikk leveringstiden på de fleste varer ned. Selv standard levering tar i dag ofte ikke mer enn et par dager.
Når det er sagt bør du som nettbutikkeier være obs på at hovedgrunnen til at forbrukere avbryter et nettkjøp (29 %) er fordi prisen inkludert levering blir for høy. En løsning er å være transparent på fraktpriser slik at det ikke blir en overraskelse ved betalingspunktet eller tilby flere leveringsalternativer (priser) som kunden kan velge blant.
I Nets’ e-handelsrapport for 2020 svarte kun åtte prosent at de ikke hadde kjøpt en eneste vare på nettet de siste 28 dagene. Det vitner om at varehandel på nett nå er en helt naturlig del av hverdagen for de fleste av oss. Og det at stadig flere blir komfortable med å bestille og betale på nett, gir oss liten grunn til å tro at tallene vil synke i årene som kommer.
Dette betyr derimot ikke at den fysiske butikken er død. Den vil forbli et viktig og nyttig alternativ for netthandel i lang tid. Likevel gjør norske butikkeiere lurt i å planlegge for en hverdag der hjemlevering vil fortsette å spille en viktig rolle, også etter covid. Norske forbrukere har vent seg til tidsbesparende netthandel med et nærmest grenseløst utvalg, og mange ser liten grunn til å velge noe annet.
To av ti nordmennforteller at de handler ofterer på nett sammenlignet med før koronapandemien inntraff. Fordelt etter kjønn handler kvinner (28 %) oftere på nett enn menn (16 %). Ser vi på alder, er det ikke de store forskjellene, men i aldersgruppen 65–79 år sier 16 prosent at de handler sjeldnere, mens 13 prosent forteller at de handler oftere på nett.
Bryter vi ned tallene, ser vi at rekordomsetningen delvis skyldes at populære kategorier som klær og sko har vokst mens de fysiske butikkene har hatt begrenset kapasitet. Samtidig ser vi at dagligvarer, apotekvarer, fritidsutstyr og skjønnhetsprodukter utgjør stadig større andeler av det samlede forbruket. Også ting som alkohol og bygg- og hageprodukter har blitt vanligere å bestille på nett det siste året.
Grafen nedenfor viser forbruk per kategori innen fysiske varer i 2020.
Det at mange utvider horisonten og er komfortable med å kjøpe stadig flere varetyper på nett, er en indikator nettbutikkeiere bør bite seg merke i. Mange butikker som tradisjonelt har belaget seg på fysisk varehandel, åpnet i 2020 nettbutikker for første gang. Dette bidrar til å sette press på andre, og til å skape nye konkurransesituasjoner i flere bransjer.
Vil du lese flere spennende nøkkeltall for norsk e-handel og finne ut mer om de viktigste trendene? Last ned Norsk e-handelsrapport 2020 – helt gratis!
Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan Easy kan være med på å øke salget til bedriften din og gjøre det tryggere og enklere for kundene å handle fra deg? Les mer og opprett en gratis testkonto i dag - gå live når du er klar, eller ta kontakt med oss for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg!
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om netthandel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.