FEB vs JAN 2022: Vi har brukt mer penger på opplevelser sammen

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning. Vi har fra denne måneden gjort endringer i kategoriene for å kunne gi et enda tydeligere overblikk over nordmenns forbruk.


Vi forutså at februar skulle bli en god måned etter åpningen av samfunnet i slutten av januar - og nordmenn har i stor grad innfridd. Fra januar til februar ser vi en økning i omsetning på 5,0 %, med en stor økning i enkelte kategorier.

index_NO_Feb_2022

Kategorien 'Barer og utesteder' har klart seg eksepsjonelt godt, med en økning på 280,7 %. Fra januar til februar ser vi et skifte i hvor vi legger igjen pengene våre. Vi har gått fra å bruke penger på mer materialistiske ting i januar, til opplevelser i februar. I kategorien 'Underholdning og attraksjoner' ser vi en økning på hele 92,8 % hvis vi kun ser på fysiske butikker.

Firmakort har også blitt brukt hyppigere denne måneden (+31,1 %). Det ser ut til at den hyggelige felles aktiviteten er tilbake igjen - også på jobben, da vi ser en økning i kategoriene 'Spisesteder' (+94,7 %), 'Barer og utesteder' (+174,5 %) og 'Underholdning og attraksjoner' (+68,1 %) på firmakort. Selv om den helhetlige omsetningen på netthandel har sunket (-3,9 %), ser vi at Valentinsdagen har hatt en positiv påvirkning på omsetningen. Kategorien 'Blomsterhandel' ser en økning på 68,6 % på netthandel alene, som tilsier at det blir mer og mer populært å bestille blomsterlevering på nett. Morsdagen kan også ha hatt innvirkning på denne kategorien. 

tiles_blog_febjan

 

I tillegg til en positiv økning fra januar til februar, ser vi en høy stigning i omsetning sammenlignet med februar 2021. Omsetningen på internasjonale kort steg med 150 % i februar 2022 sammenlignet med 2021. Vi kan tydelig se at samfunnet begynner å komme tilbake til normalen, etter to år med nedstengninger. Når det er sagt, kan vi se at vi har en liten vei å gå før tallene er på samme nivå som februar 2020. Den totale omsetningen var 9,8 % høyere i februar 2020 enn i februar 2022.

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.