JUN vs MAI 2022: Tilbake på kontoret og feriestart

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.

 

Vi ser en liten nedgang i nordmenns forbruk fra mai til juni på 1,4 %. Ferien er offisielt i gang, noe vi kan se på kategoriene 'Hoteller' (+22,8%), 'Transporttjenester' (+7,3%) og 'Fly- og flyselskaper' (+3,4%) som fortsetter å øke.

index_NO_jun_22

Vi handler mindre på nett i juni enn i mai (-7,3 %). Vi ser en nedgang i kategorien 'Byggemarkeder' på nett (-18,4 %) og vi har kjøpt mindre møbler og boliginnredning (-11,9 %). Dette er enda et tegn på at flere har tatt seg ferie, og ser ut til å nyte det fine været.

Når vi ser på fysisk handel, fortsetter vi i juni å bruke penger på underholdning og attraksjoner (+19,2 %). På firmakort ser vi en stigning i forbruket (+36,6 %). Det er tydelig at selskaper i enda større grad enn før begynner å få fotfeste etter noen tøffe år, og da spesielt fokuserer mer på det sosiale.

På firmakort ser vi en økning på 129,6 % i kategorien 'Dagligvare', og en økning på 88,7 % i kategorien 'Hobbybutikker, kontorartikler og bokhandlere' som kan tyde på at flere av de som jobbet i juni var tilbake på kontoret denne måneden.

TILES_juni22

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.