MAI vs APR 2022: Opplevelser er viktigst

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.

 

I likhet med forrige måned, så ser vi en positiv total vekst fra april til mai, på hele 7,3 %. Vi så en økning hos blomsterhandlere i april, og denne økningen fortsetter i mai (+44,3 %). Mai er en populær måned for både konfirmasjon og bryllup, som kan forklare denne stigningen. Vi ser også at smykkebutikker har en økning på 19,9 % som sannsynligvis kommer av samme grunn. 

index_NO_may_22

Det er tydelig å se at vi fortsetter å være sosiale med jobben. Vi kan se at kategorien 'Underholding og Attraksjoner' har økt med 53,2 % på forretningskort. I tillegg booker vi flere hotell (+26,8 %) som tyder på at vi drar på flere forretningsreiser. 

Hvis vi sammenligner mai 2022 med tidligere år ser vi en tydelig økning fra 2021, spesielt når det kommer til fly- og reiseselskaper (+993,4 %), som skylder nedstengningene i samfunnet i fjor. Det er også flere turister i år enn i fjor, og vi ser en økning av bruk av internasjonale kort (+12,2 %). I mai 2021 brukte vi også mer penger på materialistiske produkter enn i år og vi ser en nedgang i kategoriene 'Møbler og boliginnredning' (-39,0 %) og 'Klær, veske- og skobutikker' (-51,7 %). Til gjengjeld så bruker vi mer penger på opplevelser, både som nevnt på reiser men også på barer (+450,4 %) og hotellopphold (+211,7 %). 

Det har vært mye fokus på hvordan forbruksvanene våre er sammenlignet med før korona, i 2019. Markedet begynner å stabilisere seg, og det er liten forskjell på den totale forbruken i mai 2019 og mai 2022.

tiles_may22

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.