I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.
Fra februar til mars ser vi positive tall over hele linjen, som viser at forbruket til nordmenn fortsetter i en positiv retning etter gjenåpningen av samfunnet. Det totale forbruket har økt med 19,5 %. Vi skal dog huske på at februar har tre dager mindre enn mars som sannsynligvis har påvirket tallene litt i positiv retning.
Kategorien med mest framgang er 'Byggemarkeder' (+57,1 %) - kanskje vi allerede har begynt å forberede oss til utesesongen med utbedring av hage og plattinger. I februar så vi en stor andel av blomster kjøpt på nett i forbindelse med Valentinsdagen og morsdag. I mars har vi handlet mindre blomster på nett (-38,0 %), men til gjengjeld har vi kjøpt flere blomster i fysiske blomsterhandlere (+63,4 %). Den samme utviklingen ser vi i kategorien 'Klær-, veske- og skobutikker', der vi handlet mindre på nett i mars (-15,6 %), men mer i fysiske butikker (+30,2 %). Det vi har handlet på nett er smykker, der vi ser en økning på 158,8 %.
Flere og flere bedrifter samles sosialt utenfor kontoret. Vi ser en økning på forretningskort i kategoriene 'Barer og utesteder' (+123,9 %) og 'Spisesteder' (+92,3 %). I tillegg kan det se ut til at flere foretrekker å både jobbe på kontoret igjen og reise i forbindelse med jobb, da vi ser en økning på 68,0 % i kategorien 'Transporttjenester' på forretningskort.
Alle disse tallene indikerer at samfunnet har kommet seg ovenpå igjen etter tøffe perioder med nedstengning. Faktisk er det totale forbruket steget med 1,4 % i mars 2022 sammenlignet med mars 2019. Hvis vi sammenligner med mars 2021, som fortsatt var preget av pandemien i form av lukning av utesteder, ser vi en ekstrem økning (+1158,6 %) i kategorien 'Barer og utesteder'. I kategorien 'Møbler og boliginnredning' derimot ser vi en nedgang på 39,0 % i mars 2022 sammenlignet med mars 2021.
Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.
Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.
Disse innleggene handler om Månedlig Market Insight
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.