Ti gode tips for å skrive mer effektive Google Ads-tekstannonser

Vil du skrive mer lønnsomme tekstannonser? Tekstannonser kan være lønnsomt - eller det kan være bortkastet tid. Få flere klikk på betalte søkeannonser ved å bruke disse 10 beste fremgangsmåtene for tekstforfattere.
 
Hva består forskjellen i?
Mye av det har med annonseteksten å gjøre. Det å skrive en god annonse er vanskeligere enn det først kan se ut til.
Plattformer som Google Ads gir deg en begrenset mengde plass til å fange søkerens blikk, få dem interessert i tilbudet ditt og lokke dem til å klikke.

Dessverre finnes det ingen trylleformel for å skrive den perfekte annonsen (og hvis det hadde funnes en slik formel, ville nok alle ha brukt den).
Men det er mange gode fremgangsmåter du kan benytte for å gjøre annonseteksten din bedre.
 
 

1. Vit hva målgruppen din ønsker

Mange bedrifter starter annonseskriving med å snakke om seg selv. Det er en naturlig ting å gjøre, men det å snakke om bedriften din er faktisk det motsatte av det du burde gjøre. Kunder oppsøker deg fordi de trenger noe, ikke fordi de er nysgjerrige på virksomheten din.

Den beste måten å få oppmerksomheten til målgruppen din på er å vise dem at du forstår – og kan løse – problemene deres. Før du begynner å skrive, bør du prøve å sette deg inn i situasjonen til den ideelle kunden din. Tenk på hva slags problem de opplever og forestill deg hvordan de vil søke etter en løsning. Skriv deretter annonseteksten som et svar på kundens behov og søkevaner.
 
 

2. Henvend deg til mottakeren

Bruk ord som "du" og "din" i annonsene dine. Å snakke til publikum får dem til å føle seg spesielle. Det skaper en følelse av at virksomheten din er personlig. Husk at du vil skape et vennlig og hjelpsomt forhold til kundene.
 

 

3. Fortell hva som gjør deg unik

Vis frem tilbud, åpningstider eller tjenester som gjør at kundene bør velge nettopp deg.
 
 

4. Bruk tall, varemerker og symboler for varemerker (™, ®)

Hvis du vil trekke mer oppmerksomhet til annonsene dine, kan du prøve å legge til et tall eller to. Tall og statistikk fanger folks oppmerksomhet og har vist seg å øke klikkfrekvensen (CTR).

Eksempler på måter å bruke tall på kan være å oppgi produktets pris eller annonsere for salg.

Du kan også prøve å presentere en numerisk statistikk om virksomheten din, for eksempel antall kunder du har hjulpet.

Bruk nøyaktige tall i stedet for runde tall, siden folk pleier å stole mer på nøyaktige tall.
 
 

5. Imøtegå innvendinger

De fleste trenger litt overbevisning før de klikker på en annonse eller foretar et kjøp.
Hvis du tenker gjennom vanlige innvendinger mot tjenesten eller salgsargumentene dine på forhånd, kan du komme kunden i forkjøpet ved å imøtegå innvendingene i annonseteksten.
 
 

6. Bruk hele tekstplassen

Google Ads gir deg tre overskrifter på 30 tegn pluss to beskrivelser på 90 tegn. Hvis du har noen tegn å gå på, kan du se om du kan legge til en ekstra detalj eller to. Ikke glem visningsadressen og annonseutvidelsene dine heller.

Visnings-URL-en din trenger ikke å samsvare med den faktiske URL-en som besøkende kommer til å lande på – formålet er å vise folk hva slags side de kommer til, så det er et smart trekk å lage en tilpasset URL som inkluderer søkeordene dine.

Annonseutvidelser kan være en annen verdifull måte å få flere klikk i søkeresultatene på.
 
 

7. Legg vekt på det som skiller deg ut

Gjør annonsen din mer spennende ved å skille deg ut fra konkurrentene. Noen nyttige spørsmål å stille deg selv kan være:
 
  • Hva gjør virksomheten din bedre enn, eller forskjellig fra, andre i bransjen?
  • Har du vunnet noen priser?
  • Har du varer på salg eller tilbyr spesielle tilbud?
  • Hva er unikt ved merkevarens image?
 
 

8. Spill på lokal tilknytning

Folk liker og stoler på lokale bedrifter fremfor store, ansiktsløse nasjonale selskaper. Legg vekt på den lokale tilknytningen din i annonsene for å gi folk et godt førsteinntrykk av bedriften din. Du trenger faktisk heller ikke å operere kun ett sted for å spille på et lokalt forretningsbilde. Hvis du driver virksomhet flere steder, kan du opprette separate kampanjer for forskjellige geografiske områder og tilpasse ordbruken i de forskjellige kampanjene. Bruk også lokale telefonnumre i stedet for et 800-nummer i annonsene dine.
 
 

9. Bruk tydelige, kreative call to action (CTA)

I stedet for å ty til vanlige call to action, som ”ring nå”, kan du finne på noe som treffer publikum litt bedre. Du vet allerede hva de vil ha, så fremhev nettopp det i teksten. Start også handlingen med et kraftig verb – f.eks. ord som "spar", "last ned", "bygg" eller "bli med".
 
 

10. Mer kunst enn vitenskap

Å skrive effektive tekstannonser er mer kunst enn vitenskap
 
Ramin Farzadarm

Ramin Farzadarm

Ramin jobber som Google Ads spesialist og hjelper bedrifter med å selge mer varer og tjenester via Google Ads annonsering. Som selvstendig næringsdrivende og eier av nettbutikken delcom.no har han 12 års erfaring med optimalisering av kundereise og e-handel.

Følg Ramin Farzadarm på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.