Hele 56 prosent av norske forbrukere har handlet på nettet fra utenlandske nettbutikker. Dette er en voksende trend som vi har registrert i takt med vekst i e-handelen. For deg som driver en online forretning er det derfor mye å vinne på ved å sette deg inn i hvorfor forbrukere velger å handle, eller ikke handle, i utenlandske nettbutikker. Det kikker vi nærmere på i dette blogginnlegget.
16 prosent av nordmenn er faste kunder hos en eller flere utenlandske nettbutikker, noe som indikerer at flere og flere nordmenn begynner å føle seg trygge på å handle fra utlandet.
Alle tall og statistikk i denne bloggen er hentet fra rapport Norsk E-handel 2018.
Flere menn enn kvinner handler i utenlandske nettbutikker
Det er spesielt priser og større valgmuligheter som driver nordmenn til å handle i utenlandske nettbutikker. 59 prosent av norske menn har handlet på nettet i utenlandske nettsted, mens 53 prosent av kvinnene har gjort det samme. En del av forklaringen kan ligge i at menn først og fremst handler på nett for å spare penger, mens kvinner handler online for å spare tid. På tvers av kjønn er det spesielt Kina og USA hvor nordmenn handler fra når de handler i utenlandske nettsteder.
Hvorfor handler nordmenn i utenlandske nettbutikker?
Her får du hovedårsakene til at nordmenn kjøper varer fra utlandet:
Pris og utvalg er med andre ord det som lokker nordmenn til å søke seg utenfor landets grenser for å legge penger i utenlandske nettbutikker. Men det er like intressant å kikke på hvorfor 31 prosent av norske forbrukere avstår fra å handle i utenlandske nettbutikker.
Usikkerhet og retur av varer gjør at nordmenn holder seg til norske nettbutikker
Grafen nedenfor viser de viktigste årsakene til hvorfor norske forbrukere velger bort utenlandske nettbtikker til fordel for norske. Det er tydelig å se at usikkerhet tilknyttet tillegskostander p.g.a. toll og avgiftsregler er den største hovedårsaken til at noen nordmenn avstår fra å handle fra utlandet, men også fordi de finner det vanskelig å skulle returnere varen.
I tillegg er det verdt å nevne at 1 av 5 nordmenn ikke stoler på utenlandske nettbutikker, og at 15 prosent utelukkende ønsker å støtte butikkene i sitt eget land.
Det er også interessant å merke seg at selv om pensjonister handler i mindre grad på nett enn andre familietyper er de soleklart den familietypen som har hatt størst vekst når det kommer til utenlandsk handel, etterfulgt av yrkesaktive voksne uten barn.
Sørg for å skape trygghet i din nettbutikk
For nordmenn er det viktig å ha tillitt til en nettbutikk når de skal foreta et kjøp. Det er derfor en konkurransemessig fordel for deg å gjøre det tydelig ovenfor kundene at de handler i en norsk nettbutikk hvor betingelser, levering, retur, osv er lett å forstå og tydelig beskrevet. Jo mer transparent din nettbutikk er jo større sjanse for at kunden velger å handle i din nettbutikk fremfor en utenlandsk konkurrent.
Vil du lære mer om norsk e-handel og forbrukeratferd?
Denne bloggen tar utgangspunkt i vår årlige rapport Norsk e-handel 2018. Du kan laste ned rapporten og få mer innsikt i norsk forbrukeratferd og få tips til hvordan du kan optimere din nettbutikk til deres forventninger.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om netthandel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.