7 saker jeg ønsker jeg visste innen jeg åpnet nettbutikk

Når vi spør kundene våre hva de skulle ønske de hadde visst før de begynte med netthandel, er svarene forbausende like. Vi har satt sammen en liste over de vanligste svarene, slik at du som nettopp har åpnet eller drømmer om å åpne din første nettbutikk, kan unngå de typiske nybegynnerfeilene.


1. Ett eller annet sted må pengene komme fra

Pengene strømmer inn. Er det ikke sånn...?

Det tar alltid litt tid før nettbutikken går med overskudd. Derfor er det lurt å ha en finansieringsplan. Lag et budsjett der du anslår hva det vil koste å komme i gang, og tenk over hvordan du vil dekke de daglige utgiftene før butikken blir lønnsom. I tillegg må du selvsagt ha noe å leve av, du også. Kanskje vil det være lurt å ha en annen jobb ved siden av, slik at du er garantert inntekt frem til du har fått skikkelig sving på forretningene. 

Her kan du lese mer om hvordan du utarbeider en forretningsplan.


2. Du må vite hvem kundene dine er – og hva de trenger

En innehaver av en nettbutikk fortalte at planen om å selge hotellrom på nett ikke gikk helt som tenkt. Det fantes potensielle kunder, men mange av kjøpene ble ikke noe av. Årsaken var at kundene ikke kunne betale med bedriftskort på plattformen nettbutikken hadde valgt. Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er å forstå hvordan kundene vil bruke produktene og tjenestene dine. Forsøk hele tiden å sette deg inn i kundenes behov – også på detaljnivå som for eksempel betalingen.


Selv om det kan føles begrensende å velge ut en målgruppe (du vil jo gjerne selge mest mulig og nå ut til så mange som mulig), kan et slikt fokus lønne seg. Når du vet hvem du henvender deg til, kan du også finne ut hva de synes om produktene dine. Dermed blir det enklere å utvikle nettbutikken din og gjøre den mer tilgjengelig og attraktiv for kundegruppen du tror vil handle der mest.


3. Kundene trenger hjelp med å finne deg

Yes, nettbutikken er oppe og kjører! Men hvor er egentlig alle kundene?

De færreste nettbutikker opplever at de blir nedrent av kunder i oppstartsfasen. Tenk gjennom hvordan du vil markedsføre butikken din, og se over budsjettet: Har du for eksempel råd til annonsering eller samarbeid? 

Du kan her lese mer om hvilke muligheter du har med et stramt budsjett  eller denne artikkelen om gode tips til hvor du bør bruke annonsekronene dine på nett.


4. Du trenger flere forskjellige systemer – og de må kunne kommunisere med hverandre

Før i tiden kunne du kanskje klart deg med ett system eller to (for eksempel en masse permer og en faks). Slik er det imidlertid ikke i dag. Lagersystem, bokføring, leverandører, netthandelsplattform, betalingsløsning, CRM … Her gjelder det å koble sammen så mange komponenter som mulig. Ellers kommer du til å drukne i manuelt arbeid, slik at du ikke rekker å utvikle nettbutikken din.


5. Velg en enkel og skalerbar nettplattform

Å starte nettbutikk er spennende! Det er imidlertid ingen billig fornøyelse, så det er vanlig å begynne forsiktig. Med en enkel plattform som ikke krever mye teknisk kunnskap, kommer du raskt i gang. Høres det bra ut? For mange er dette en fornuftig tilnærming. Hvis du har som mål å leve av nettbutikken, er det imidlertid lurt å se litt fremover: Når du får flere bestillinger, har du kanskje behov for å integrere dem med økonomi-, lager- og plukksystemer – og kanskje til og med selge til utlandet.  


6. Ta smartere beslutninger basert på data

Vi tror ofte at vi selv vet best hva som fungerer og ikke i vår egen butikk, men i blant tar vi feil. Når du ser på hvordan de besøkende faktisk bruker nettstedet ditt, kan du få deg en overraskelse. Mer enn én nettbutikk har måttet bite i det sure eplet og erkjenne at de kunne ha spart penger på å undersøke hvor de besøkende kommer fra, og hvordan de bruker butikken, i stedet for å gamble på kampanjer og «smarte» funksjoner og forbedringer på nettstedet.


Sørg for at du har tilgang til data helt fra starten av. Hvis du oppnår for få konverteringer, er det lurt å teste ut én forandring om gangen. Dermed kan du identifisere årsaken når pilene begynner å peke oppover. Slik kan du forbedre butikken din trinn for trinn.

Conversionista har skrevet et godt blogginnlegg om hvordan du kan optimalisere selv om du har få besøkende.


7. Bruk tid på å finne de riktige samarbeidspartnerne

Vi har ofte gode kompiser som kan hjelpe til med alt fra å kode til å skrive nyhetsbrev og levere varer, men enkelte oppgaver kan det være greit å overlate til profesjonelle. Selvsagt gjelder det å utnytte de kontaktene du har, men det er viktig at du investerer tid og krefter i å skaffe deg samarbeidspartnere som kan hjelpe deg med det du ikke får til på egen hånd.


Flere av nettbutikkene vi har snakket med, forteller at de har betalt dyrt for at de rett og slett ikke visste hvilke forventninger og krav de skulle stille til samarbeidspartnerne sine. For å finne de riktige samarbeidspartnerne må du vite hva du vil med samarbeidet, og hvilke resultater du forventer.
Vær nysgjerrig!


Når du driver nettbutikk, må du sette deg inn i en masse ting som du kanskje ikke anser som dine kompetanseområder. Som én person uttrykte det: «du må i utgangspunktet være fullstendig fryktløs». Det aller viktigste er at du er modig og innstilt på å lære. Da har du gode sjanser for å lykkes!

New Call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.