5 ting dine kunder ser etter i nettbutikken - Slik lander du bestillingene

Etter hvert som netthandelen utvikles med ny teknologi og bedre løsninger vil dine kunder forvente stadig mer av nettbutikken din. Helt nye kunder vil komme inn med et kritisk blikk, nesten på utkikk etter en unnskyldning til å gå ut igjen.

Vel, det er kanskje ikke så ille … Men som butikkeier må man være bevisst på hva slags opplevelse man gir besøkende. Derfor skal vi i denne artikkelen se på noen av de desidert viktigste tingene du må ha på plass i din nettbutikk.

La oss starte med første bud:

1. God brukervennlighet og et godt bilde av hva du tilbyr

Dårlig eller mangelfull brukervennlighet vil sende kundene like raskt ut som de kom inn. Dette kan være på grunn av lite intuitivt brukergrensesnitt eller påtrengende grafiske elementer.

Det kan være fristende å ville presentere kunden med alt det flotte du har i butikken på en gang – men dette vil ofte virke overveldende og mot sin hensikt.

Hvordan du utformer startsiden vil selvsagt avhenge av hva slags bransje du opererer i, men et godt universalt råd er å så raskt som mulig gi kunden et klart og konsist bilde av hva det er du tilbyr.

  1. Driver du nettbutikk med mange produkter vil du for eksempel ha et brukervennlig søkefelt med gode muligheter for sortering og filtrering.
  2. Driver du butikk med et fåtall utvalgte produkter og tjenester bør din value proposition bak disse produktene formidles raskt gjennom startsiden.

Et såkalt call to action vil også gi kunden insentiv til å klikke seg videre inn mot bestilling.

 

 2. Lett tilgjengelig kontaktinfo

Videre er det viktig at kunden lett kan komme i kontakt med en representant fra bedriften. God kundeservice er viktig, også på nett!

Det finnes mange moderne løsninger for rask og effektiv kundekontakt, som for eksempel live-chat på startsiden. Noen tjenester som er verdt å sjekke ut er:

Tradisjonell epostkontakt er også verdt å tilby, da mange enda sverger til de gode gamle løsningene.

 

3. En sømløs og trygg betalingsløsning

Så, med god brukervennlighet kommer kunden seg raskt fra startsiden til handlekurven. Hva som skjer videre er kritisk for om du lander handelen eller ikke.

Easy_Anim_Phone

Det siste du vil er at kunden klikker seg ut av nettbutikken i frustrasjon, enten fordi du ikke har den foretrukne betalingsmåten, eller et utdatert system.

  • Betalingsløsningen du har på nettbutikken bør derfor tilby de fleste alternativer for betaling, enten kunden ønsker å betale via Vipps eller gjennom delbetaling og faktura. I følge Norsk e-handelsrapport for 2019 avbryter 23 % av forbrukerne kjøp grunnet manglende ønsket betalingsmetode. 
  • Videre vil du gjøre det raskt, trygt og enkelt for kunden å sjekke ut med varene sine.

Sørg derfor for at nettbutikken implementerer en moderne og brukervennlig betalingsløsning med varierte muligheter for kundene.

Vil du lære mer om avbrutte kjøp kan du lese bloggen «Derfor avbryter kunden kjøp – og slik unngår du det».

 

4. Kundeanmeldelser og mulighet for å gi tilbakemelding

Du har nå et solid og effektivt system som bringer kundene fra første besøk til utsjekk og betaling. Hva nå?

For å oppmuntre til videre handel er det viktig at kunden får et konkret insentiv for å komme tilbake. Det å gi kunden mulighet til å interagere videre med nettbutikken er en fin måte å oppnå nettopp dette.

Kundeanmeldelser
Kundeanmeldelser
 

Kundeanmeldelser er en flott måte å åpne for tillitsbasert og transparent kommunikasjon i nettbutikken. Nye besøkende vil raskt sjekke produktets tilbakemeldinger for å se hva andre i samme situasjon mener, og få en tredjeparts godkjenning av produktet de ønsker å kjøpe.

Ikke bare er kundeanmeldelser bra for dine kunder – du får verdifulle tilbakemeldinger om produktene og tjenestene du selger, og kan kontinuerlig tilpasse tilbudet etter hvert som tilbakemeldingene tikker inn.

Dette er en gylden mulighet for deg til å bygge oppmerksomhet rundt produkter og samtidig gi nye kunder et positivt møte med butikken.

Selger du B2B løsninger eller tjenester kan det være behov for mer utfyllende tilbakemeldinger. Referansecaser er godt eksempel, da kundene dine får mer innsikt i dine løsninger. Suksesshistorien om Parkett.no som økte omsetningen fra mobiltransaksjoner med 110 %, er en referansecase til inspirasjon. 

 

5. Kunne tilpasse en personlig opplevelse

Er det i ett aspekt netthandelen virkelig overgår tradisjonell butikkhandel så er det i muligheten for personliggjøring og tilpasning av egen opplevelse. «Min side» er noe man sjelden opplever i en tradisjonell butikk.

Med en personlig portal for kundene vil de enkelt kunne holde oversikt over ordre, favorittprodukter og anmeldelser. Ved å gi kunden denne personlige siden bygger du også videre på insentivet vi nevnte tidligere – de får enda en grunn til å komme tilbake.

 

Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan Nets betalingsløsning kan være med på å øke salget og gjøre det tryggere og enklere for kunder å handle i nettbutikken din? Opprett en gratis testkonto i dag og gå live når du er klar, eller ta kontakt for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg.

New Call-to-action

André Mikalsen

André Mikalsen

André Mikalsen er daglig leder og eier av Mikalsen Utvikling. Han har sterk lidenskap for å skape resultater for andre, og leverer sterke resultater for sine kunder.

Følg André Mikalsen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.