Å ta nettbutikken sin ut i Europa har aldri vært enklere enn det er akkurat nå. Men før du sikter deg inn mot nye og spennende markeder, bør du ha foretatt noen viktige vurderinger i forkant. Stoler du kun på magefølelsen, kan det nemlig koste deg dyrt.
Netthandelen øker, og for norske bedrifter er det stadig mindre som står i veien for å lykkes med å nå fram til kjøpevillige også utenfor Norges grenser. Likevel finnes det fremdeles feller du kan gå i når du skal satse utenlands. Følger du disse tipsene, står du bedre rustet til å unngå de største fallgruvene.
Ikke la deg forføre av magefølelsen
Den viktigste avgjørelsen du står overfor, er å velge hvilket marked du skal satse i – og den første feilen mange gjør, er at de baserer denne avgjørelsen på magefølelsen sin.
Ifølge konsulentselskapet MakesYouLocal velger nesten halvparten av svenske butikker å ta sitt første steg utenlands i Norge. Det kan virke logisk fordi landene er relativt like, men det betyr derimot ikke at det er det beste valget. Sverige er for eksempel med i EU, mens Norge ikke er det – det betyr ulike regelverk og andre ordninger.
Samtidig er det lett å tenke at man kan tjene masse på å sikre seg en liten del av et stort marked, som for eksempel Tyskland. Det er det heller ingen automatikk i.
Slik velger du riktig marked
Alt handler om å lete etter hvor du har de beste forutsetningene for å lykkes. Før du bestemmer deg for marked, anbefaler Henrik Hansen, cross-border spesialist i MakesYouLocal, at du kartlegger fem viktige ting:
- Hvem skal kjøpe produktene dine?
- Hvem er konkurrentene dine?
- Hva er de beste salgskanalene dine?
- Kan du bygge opp en lønnsom netthandel i det nye markedet?
Etter at du har foretatt undersøkelser og regnet på kostnader, kan det hende at Tyskland ikke viser seg å være så lønnsomt likevel. Det kan skyldes at markedet for produktene dine er proppfullt, at frakt- og returordningene blir for kostbare eller at markedsføringsprisen er for høy.
Undersøk derfor flere ulike steder: I for eksempel Finland har mange sett at de har få konkurrenter, mens Baltikum ofte blir oversett fordi det er et lite marked med flere ulike språk. Et lite marked betyr imidlertid at det som oftest er færre å konkurrere med, og at det er billigere å kjøpe seg trafikk og synlighet der.
Ofte kan det være lurt å se i en helt annen retning enn det alle andre gjør – men den eneste måten å finne ut av hva som faktisk er lurest på, er å foreta egne undersøkelser.
Slik velger du riktig salgskanal
Når du har bestemt deg for marked, må du finne ut av hvordan du skal selge produktene dine på det nye markedet. For å finne de beste salgskanalene rådgir MakesYouLocal at du tar utgangspunkt i undersøkelsene dine:
- Finn ut hvor de nye kundene dine handler i dag. Søker de fleste opp dine og lignende produkter på en markedsplass som Amazon eller Zalando, bør det bli en del av strategien din å promotere produktene dine her.
- Se på hva de fire–fem største konkurrentene dine har suksess med, og på hva du kan gjøre bedre. Her er det viktig å tenke på at du ikke bare skal kopiere dem.
- Bruk data fra det hjemlige markedet ditt: Hvilken kanal genererer mest trafikk, og hvor selger du mest produkter? Egen nettbutikk, markedsplasser, andre forhandlere eller Instagram-kampanjer?
Her utelukker ikke det ene det andre, men begynn gjerne i det små og test hva du oppnår best resultater med. Deretter kan du enkelt skalere opp det som fungerer, og droppe det som gir dårligst resultater.
Velg riktig markedsplass
Skal du inn på det europeiske markedet, bør du vurdere sterkt å ha en markedsplass som et supplement til den lokale nettbutikken din.
Men selv om Amazon dominerer totalt sett, er det ikke dermed sagt at alle produktgrupper egner seg best her. Det finnes massevis av gode alternativer for ulike produkttyper, som for eksempel Zalando, Fruugo, Asos, Fartech, Carrefour m.m.
Slik kommer du i gang
Når du har bestemt deg for marked, salgskanaler og riktige markedsplasser, er det lurt å raskt vurdere hvilke betalingsalternativer du skal tilby, og hvem som skal ta seg av disse.
Deretter starter arbeidet med å oversette kategori- og produkttekster, få oversikt over de lokale regelverkene og utarbeide kjøpsbetingelser, få på plass distributører, kundeserviceløsninger og sikre god flyt mellom lager og back office.
Før lansering bør du også få på plass sporingsverktøy som kan hjelpe deg med å teste og analysere hva som fungerer og ikke fungerer fra starten av. Dette gjør at du unngår å sløse bort masse penger på kampanjer som ikke gir resultater.
Når alt er implementert og klart til lansering, er det viktig at du tester alt grundig. Fungerer betalingsløsningen, logistikken og sporingen? Er flyten mellom prosessene god? Få gjerne noen med lokalkunnskap til å teste alle disse elementene.
Trenger du flere tips eller hjelp med betalingsløsninger som støtter ulike valutaer og lokale betalingsalternativer, er det bare å ta kontakt – vi slår gjerne av en prat!
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.