Amazon kommer til Norden – er norske nettbutikker klare?

I sommer kunne vi lese i nyhetene at Amazon planlegger å etablere seg i Sverige. Tidligere har den amerikanske netthandelsgiganten operert i både Tyskland og Storbritannia, og gjerne betjent nordiske kunder derfra. Nå kommer de altså til vårt eget hjemmemarked i Norden. Riktignok først til Sverige, men muligens med en plan om å bruke dette som inngangsport til resten av Norden.
 
Ifølge den finske Amazon-eksperten og varehandelskonsulenten Markus Varsikko i Dash Retail er det nå nettopp dette som skjer:
 
Forventningen min er at de først lanserer i Sverige og bruker det som ryggraden for logistikken i resten av Norden. Akkurat som de gjorde i Nederland med utgangspunkt i Tyskland, sa Varsikko til nettavisen Shifter i juli.
Det er velkjent at Amazon er den største markedsplassen i hele den vestlige verden. Siden den spede begynnelsen helt tilbake i 1994 har selskapet opparbeidet seg en enorm kundebase, et varesortiment som ikke engang kan sammenlignes med noen andre, og et eget omfattende og meget effektivt logistikknettverk.
 
Videre er det slik i de markedene hvor Amazon allerede har etablert seg at kundene i større grad søker etter produkter direkte på Amazon istedenfor via Google, slik vi gjerne er vant med. For nettbutikker som allerede har lagt store ressurser i å etablere seg høyt i Googles søkeresultater representerer dette dermed en stor utfordring, og de risikerer å måtte ta tap om de ikke tilpasser seg.
 austin-distel
Og som vi vet så har Amazon hatt en enorm suksess. Amazon-aksjen har gått fra å være verdt $18 da de gikk på børs i 1997, til å dag å bli priset til $3 144, og dette til tross for flere aksjesplitter underveis. Det er det tredje største selskapet i verden basert på markedsverdi, og en ofte anbefalt aksje for nybegynnere i aksjemarkedet.
 
Så, når vi vet alt dette er kanskje det naturlige spørsmålet hvordan i all verden vi kan møte denne konkurransen ...
 
Som tidligere omtalt på denne bloggen så trenger ikke nødvendigvis Amazons inntog i e-handel å være en helsvart utvikling for bransjen. Faktisk er det slik at Amazons tilstedeværelse i seg selv gjør at e-handel gjør et voldsomt hopp fremover. Dette er rett og slett fordi netthandel blir enklere for forbrukerne, med raskere levering, større utvalg, og lavere priser.
 
Og når kaken blir større, så vokser som kjent også hvert enkelt kakestykke. Amazon blir på sett og vis den siste lille dytten mange – og kanskje spesielt de litt eldre blant oss – trenger for å føle seg komfortable med netthandel. Og når denne barrieren først er overkommet så blir neste skritt enkelt, noe som gjerne vil være å prøve ut andre veletablerte norske nettbutikker. Dette gjelder også nettbutikker som ikke har valgt å selge varer gjennom Amazon.
 
For de minste nettbutikkene så er det allikevel viktig å si at Amazon vil være vanskelig – om ikke bortimot umulig – å konkurrere med. Mange av disse vil derfor ha interesse av å spille på lag med Amazon istedenfor å prøve å kjempe mot dem. 
 
Det finnes masse eksempler på nettbutikker som har opplevd en vanvittig boost i omsetningen sin etter at de begynte å selge gjennom Amazon, og dette er også noe som små norske nettbutikker kan dra nytte av.
 
For de som allerede er store og veletablerte er situasjonen kanskje en litt annen. Har man allerede en posisjon i markedet, med en merkevare som folk husker og kjenner igjen, ja da er det gode muligheter for å holde på den posisjonen.
 
Fokuset for disse større aktørene bør derfor ligge på å gjøre kundereisen så enkel som mulig. Ikke minst bør også betalingen gjøres enklere, gjerne ved hjelp av betalingsløsning som Easy. I tillegg bør man fokusere på å gjøre frakten så rask og billig som mulig, og kanskje vil det være nødvendig å reforhandle avtaler med fraktleverandørene. 
 
Har man dette på plass vil man ha alle muligheter til å konkurrere mot en gigantaktør som Amazon. For husk at kundene også setter pris på at det finnes flere tilbydere, og det er heller ingen ulempe at noen av dem er norske.
 
 
Dag Fredrik Vold

Dag Fredrik Vold

Dag Fredrik har lang erfaring med både e-handel og synliggjøring/optimalisering på nettet. Han jobber for tiden med markedsføring hos CV-Malen, og brenner for å hjelpe andre til å lykkes på internett.

Følg Dag Fredrik Vold på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.