Ny betalingsløsning ga Norsk bildelsenter 30 % økning i antall gjennomførte kjøp

Da Norsk Bildelsenter skulle bytte betalingsleverandør, benyttet firmaet samtidig muligheten til å tenke nytt. Med over 200 000 deler på lager, fordelt på ulike lokasjoner, ønsket de å finne en smidigere løsning som gjorde det enkelt å dele opp bestillinger – samtidig som den bidro til en bedre handleopplevelse og økt salg.

Norsk Bildelsenter har drevet med import og salg av bildeler i over 30 år og har totalt 29 ulike merker i varesortimentet sitt. De fant tidlig ut at netthandel er den enkleste og mest effektive måten å selge bildeler på.

Nettbutikken vår ble opprettet allerede i 1999, og i dag står netthandel for tre fjerdedeler av den totale omsetningen, forteller Per Erik Kirkaune, markedsansvarlig i Norsk Bildelsenter.

Med en så stor andel varekjøp på nett, ble det desto viktigere for firmaet å få på plass en fleksibel og brukervennlig betalingsløsning som var skreddersydd deres behov.

­­­ Vi trengte et enklere og mer moderne system for betaling i nettbutikken. Særlig checkout-løsningen var noe vi fokuserte på – om ikke den fungerer som den skal, spiller det ingen rolle hvor fancy og flott resten er.

 

Bedre kontroll og oversikt over betalinger

I 2020 innførte Norsk Bildelsenter betalingsløsningen Easy fra Nets, en løsning de falt for av flere grunner.

Før opererte vi med flere forskjellige avtaler hos ulike aktører. Med Easy har vi ett kontaktpunkt, noe som gir mye bedre kontroll og oversikt over betalinger, sier Kirkaune.

I tillegg var det avgjørende for firmaet å finne en betalingsløsning som gjorde det enkelt å delfakturere ordrer og sende fra to forskjellige lagre på samme bestilling.

Tidligere hadde vi ikke den muligheten, noe som medførte mye ekstraarbeid. Dessuten er det lett å annullere eller endre innbetalinger i Easy-portalen, og det har helt klart gitt våre ansatte en enklere arbeidshverdag.

 

Merkbar vekst i konverteringsraten

Kundene til Norsk Bildelsenter kan nå glede seg over en smidig handleopplevelse i nettbutikken bildeler.no. Der kan de bestille varer med ett klikk og velge den betalingsløsningen som passer best, enten det er betalingskort, Vipps eller faktura. Kirkaune er ikke i tvil om at den gode funksjonaliteten har ført til mer fornøyde kunder og høyere omsetning.

En styrke ved denne løsningen er at den er veldig intuitiv og enkel i bruk. Vi ser allerede nå at færre kunder faller fra mellom handlekurv og checkout, og vi registrerer også en tydelig endring i konverteringsraten.  Jeg vil anslå at  den har økt fra tre til fire prosent, noe som er en markant endring og betyr over 30 % økning i antall gjennomførte kjøp, forteller Kirkaune.

Bildeler.no 06 700385
 

­Han legger til at de mottar langt færre kundehenvendelser som gjelder betaling etter at Easy ble innført, samtidig som de får tilbakemeldinger fra fornøyde kundene som synes det er topp å kunne betale med Vipps.

Det bekrefter at Easy er den rette betalingsløsningen for oss, forteller Kirkaune.

 

 

Tett samarbeid med kundene

For Norsk Bildelsenter er tett kundekontakt helt sentralt. Derfor var det et ekstra pluss at Easy ikke blander seg inn i kundeforholdet.

Vi ønsker et nært samarbeid med kundene våre. Av den grunn var vi opptatt av å få en betalingsløsning som ville dele kundeopplysningene med oss. Vi vil jo at kundene våre skal logge seg inn i vår nettbutikk, ikke bare registrere seg som kunde i betalingsløsningen, sier Kirkaune.

­­Med Easy kan firmaet selv bestemme rekkefølgen på de forskjellige betalingsløsningene i nettbutikken og fjerne eller legge til ved behov. Denne fleksibiliteten er noe Norsk Bildelsenter setter stor pris på.

Vårt inntrykk er at Nets Easy går hundre prosent inn for å oppfylle kundens behov og få til et godt samarbeid. Det er veldig positivt!

 Det er flere selskaper som har valgt å stå frem og dele om deres gode erfaring med Easy checkout og hvordan det har økt deres omsetning. Her er noen av dem parkett.no, wee.no, Delicatessen, Tim Wendelboe, osv.  

Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan Easy kan være med på å øke salget til bedriften din og gjøre det tryggere og enklere for kundene å handle fra deg? Opprett en gratis testkonto i dag og gå live når du er klar, eller ta kontakt med oss for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg!

 

New Call-to-action

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.